Oktoberrapporter från Centerpartiets utsända praktikanter i London och Bryssel

Caroline Ferning och Daniel Källqvist rapporterar om Italiens budget och EPP:s toppkandidatprocess från Bryssel, och Afrida Chowdhury ger en uppdatering på Brexit-processen.

I London överskuggar nu Brexit-processen allt. Nyligen hölls en stor demonstration för en andra folkomröstning, där över 700 000 människor tågade genom huvudstaden. Tiden håller på att rinna ut för Theresa May om hon ska hinna åstadkomma ett avtal och undvika ett så kallat "no deal-scenario" - där Storbritannien lämnar EU utan något avtal alls. Dagen då Storbritannien lämnar EU - 29 mars 2019 - närmar sig med stormsteg. Läs rapporten här. , 189.4 kB.

I Bryssel börjar vårens EP-val att sätta prägel på politiken. 7-8 november håller EPP, Europaparlamentets största partigrupp där Moderaterna och Kristdemokraterna sitter, sin höstkongress. Under kongressen kommer partiet att välja sin toppkandidat till posten som EU-kommissionens ordförande. Valet har fått mycket uppmärksamhet i Bryssel. Vidare skriver de om komplikationerna kring Italiens senaste budget och vad detta kan innebära för EU:s framtid. Läs rapporten här. , 350.3 kB.