Seminarium om rapport på temat politik för internationellt utvecklingssamarbete

Centerpartiets internationella kommitté har i uppdrag att medverka till utvecklingen av partiets profil i utrikes- och säkerhetspolitiska frågor. En arbetsgrupp i kommittén har nu släppt en rapport på temat politik för internationellt utvecklingssamarbete. Torsdagen den 8 april kommer en representant från arbetsgruppen att diskutera rapporten tillsammans med två externa aktörer och en moderator.

Med nio år kvar till år 2030 står det klart att målen för Agenda 2030 inte kommer att uppfyllas genom den politik som förs idag. Centerpartiets internationella kommitté släpper nu en rapport som fokuserar på hur det svenska utvecklingssamarbetet kan förstärkas under och bortom Agenda 2030, i en tid kantad av utmaningar för demokrati, hållbarhet och välståndsutveckling världen över. Rapporten syftar till att formulera det gröna, liberala svaret på den internationella utvecklingspolitikens utmaningar.

Den 8 april bjuder Centerpartiets internationella kommitté in till ett samtal för att presentera den nya rapporten och främja diskussion inom ämnet. I samtalet kommer en av rapportförfattarna, två panelister och en moderator att delta. Magnus Ek kommer att representera arbetsgruppen som skrivit rapporten. Han är ledamot i Centerpartiets internationella kommitté, riksdagsledamot och Centerpartiets miljöpolitiska talesperson. Panelen kommer att bestå av Marie Jürisoo, Operations Director på Stockholm Environment Institute (SEI) och Marcus Lundstedt, styrelseledamot i Concord Sverige samt chef för Policy och Påverkan på We Effect.

Medverkande
Magnus Ek, Centerpartiet
Marie Jürisoo, Stockholm Environment Institute
Marcus Lundstedt, Concord Sverige och We Effect