Snart kan vi röra oss fritt igen

Till följd av Coronavirusets ytterst allvarliga framfart valde i princip alla Europas länder att stänga sina gränser, för att begränsa smittspridningen. Europas gränser har varit mer eller mindre stängda i över ett år.

Idag råder det fullständig high chaparall i EU:s gränser till följd av ett lapptäcke av olika regler för testning, karantän och inreserestriktioner. Vissa medlemsländer kräver att testen ska vara 24 timmar gamla, andra kräver avancerade test som är svårtillgängliga och en tredje kräver medicinska intyg från läkare. Om vaccinet mot COVID-19 är ljuset i slutet på tunneln, är certifikaten en nödvändig åtgärd för att vi ska återfå rätten till fri rörlighet för alla tills dess att vi når tunnelns slut.

I mitten av mars i år presenterade Kommissionen sitt förslag på det certifikat som ska underlätta för friheten att röra sig fritt inom EU under liksom efter pandemin. Drygt en månad senare enades Ministerrådet om deras förhandlingsmandat i frågan och till sist lade Europaparlamentet fram sin syn på de planerade certifikaten i slutet av april. Det senare blev alltså startskottet för de slutförhandlingar mellan medlemsländerna och Europaparlamentet som ska resultera i att vi har en EU-lagstiftning på plats senast den 1 juli.

Certifikatet är därför helt fundamentalt när vi går in i fasen där Europa ska öppna upp.

Europaparlamentet har varit tydlig med att certifikatet inte är ett pass i den benämningen att det krävs för att resa utan att syftet är att underlätta den fria rörligheten inom EU genom ett gemensamt ramverk. Men vägen fram till att Europaparlamentet lade fram sitt förslag på hur certifikatet bör utformas var aningen knepig. En politisk skiljelinje var till exempel att vissa ledamöter ville ta fram en EU-gemensam hälsodatabas. Det var något som vi ställde oss kraftigt emot då det är viktigt att det här certifikatet respekterar medborgarnas integritet och den dataskyddslagstiftning som redan är på plats. En annan fråga var om Europaparlamentet skulle föreslå att PCR-tester inom ramen för certifikaten skulle vara gratis. Det var något vi röstade emot då det är att kräva allt för mycket av medlemsländerna. Långa diskussioner fördes huruvida förslaget skulle föreslå ett pristak på PCR-tester inom ramen för certifikaten. För oss som liberaler är prisregleringar något som vi sätter oss emot. Men när det handlar om att möjliggöra för att fler människor ska kunna röra sig fritt inom EU är ett pristak en liten inskränkning. Det är mer illiberalt att få vissa av sina grundläggande friheter inskränkta.

Det finns en stor oro inför att de som inte vill eller har hunnit vaccinera sig i sommar kommer att bli ett ”b-lag”. Inte minst har den sporrats av uppskjutna vaccinationsmål i Sverige såväl som i övriga Europa. Under förhandlingarna har jag tryckt på att Europaparlamentets förslag inte får diskriminera denna grupp av människor. Därför är det glädjande att certifikatet, utöver vaccinationsintyg, även gäller när man har tagit ett negativt PCR-test eller om man har antikroppar. En annan fråga som knyter an till diskriminering är den om vilka vaccin som kvalificerar för att använda certifikatet. Europaparlamentet skrev i sitt förslag att det är endast vaccin som är godkända av Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA). Vissa ledamöter har uttryckt ett starkt missnöje kring detta då deras regeringar har valt att vaccinera sina medborgare med det ryska vaccinet, som inte är godkänt av EMA. Jag förstår deras frustration men om icke-godkända vaccin skulle omfattas skulle poängen med att EMA godkänner vaccin vara lika med noll. Det är viktigt att betona att EU-medborgare som är vaccinerade med det ryska vaccinet fortfarande kan röra sig fritt inom Unionen genom att inneha ett negativt PCR-test.

Det är glädjande att processen kring certifikaten går åt rätt håll i en verklighet som fortsatt präglas av ovisshet, oro och en generellt trög vaccinering av vår kontinent. Det senare blev särskilt påtagligt när Kommissionen och Astra Zeneca möttes i en lokal domstol i Bryssel, samma dag som Europaparlamentet röstade igenom förslaget för certifikatet. Anledningen är att Kommissionen anklagar läkemedelsföretaget för att inte ha uppfyllt sina åtaganden som skrivits i kontraktet och för att Astra Zenecas plan för att kunna leverera vaccin i tid till EU som otillräcklig. Jag anser att det absolut viktigaste just nu är att det levereras vaccindoser istället för att ägna sig åt diverse rättsprocesser. Men det är självklart viktigt att säkerställa att inga oegentligheter har skett.

Avslutningsvis är jag positiv inför det faktum att vi väldigt snart har en EU-gemensam lösning på hur vi kan säkerställa rätten att röra sig fritt inom EU samtidigt som vi tar hänsyn till pandemins verklighet.

Abir Al-Sahlani, Europaparlamentariker för Centerpartiet