Nu bygger vi för framtidens krösatåg

Resenärer ska kunna lita på att tåg kommer och avgår vid utsatt tid. Under 2023 kommer nya och större krösatåg att börja trafikera linjerna i och runt Jönköpings län. Därför bygger vi nu en ny tågdepå i Nässjö som ska säkerställa att framtidens krösatåg får den service som behövs för att passagerare ska kunna räkna med punktlig och smidig kollektivtrafik.

Alla kommuner i Jönköpings län är överens om att det ska gå tåg på den järnväg som finns. Det här är vi eniga om sedan lång tid tillbaka. En fungerande tågtrafik är helt nödvändig för att kunna garantera säkra möjligheter till pendling mellan hem och jobb eller skola. Smidig kollektivtrafik är en förutsättning för att näringslivet ska kunna hitta rätt kompetens till sina arbetsplatser. Vi i styrande Koalition för Region Jönköpings län satsar nu, genom beslut i regionfullmäktige, på att bygga en ny tågdepå i Nässjö som klarar av att ge den service som behövs till de nya och större tågen som börjar rulla 2023.

Den nya kommande tågdepån i Nässjö är nästa naturliga steg på vägen för att framtidens Krösatågstrafik ska fungera.

Många minns nog alla inställda turer för några år sedan. Tåg stod i kö för att få komma in på verkstaden, men det fanns inte tillräckligt med plats eller resurser. Tidtabellerna följdes inte och det blev förseningar. Resenärerna visste inte om turerna gick eller om det fanns ersättningsbussar. Det tågkaoset vill vi inte tillbaka till.

Nässjö är sedan tidigare ett nav för tågtrafik i Sverige. Här finns utbildningar och företag inom järnvägsbranschen. Den nya tågdepån stärker Nässjö som ett nationellt järnvägscenter och säkerställer att det finns lokala jobb och bra arbetsmiljö inom branschen. Det är en stor investering men helt nödvändig för att vår kärnverksamhet ska fungera.

Region Jönköpings län har redan tidigare beställt nio nya och större eltåg som kommer att ersätta dagens tio föråldrade eltåg. De nya Krösatågen är längre och utrustade med bland annat Wifi, eluttag och erbjuder större möjlighet för att ta med sig cykel samt är bättre anpassade för resenärer med funktionsvariationer. Även Region Kronoberg har köpt nya tåg och depån kommer genom en överenskommelse att användas av båda regionerna.

Alla regioner i södra Sverige som har Krösatågtrafik är delaktiga och kommer att finansiera driften av den nya tågdepån.

Sträckorna mellan Värnamo, Vaggeryd, Nässjö och Jönköping kommer elektrifieras. Framöver är vår målsättning att även sträckorna mellan Nässjö och Eksjö samt Nässjö och Vetlanda ska utvecklas så att fler väljer att resa med tåg. När järnvägsnätet blir mer elektrifierat kommer äldre tåg att ersättas med mer miljövänliga. Målet är att större andel ska resa med kollektivtrafik. Det finns statistik från andra platser som visar att antalet resenärer kommer att öka när det finns stabila och snabba linjer för pendling.

I framtiden är vår ambition att Krösatågsystemet ska sättas i förbindelse med de planerade nya stambanorna.

Höghastighetstågen kommer att koppla samman storstäder och landsbygd. Det ska gå smidigt att resa mellan små samhällen utanför exempelvis Vaggeryd eller Tranås till Stockholm eller Göteborg. En ny tågdepå är nästa etapp på vägen mot mer långsiktigt hållbar och smidig tågtrafik i och runt Jönköpings län.

Leif Andersson (C)

Marcus Eskdahl (S)