C: Gör det lättare att vräka kriminella

Ingen ska behöva leva i en miljö där man kan utsättas för skjutningar, bombdåd eller kriminella uppgörelser. Men det kan idag vara svårt att vräka brottslingar som skapar otrygghet i sin omgivning och Centerpartiet föreslår därför att hyreslagen ska ändras.

– Alla som bor i Sverige har rätt till trygghet. Det är inte rimligt att behöva bo granne med sin förövare eller någon som utsätter omgivningen för fara, säger Johan Hedin, rättspolitisk talesperson.

Den svenska hyreslagstiftningen behöver reformeras. En hyresvärd måste kunna vräka brottslingar som begår brott eller skapar otrygghet i ett bostadsområde, även när de brottsliga handlingarna sker i gemensamma utrymmen och källarförråd.

– De allra flesta som bor i utsatta områden är hederliga och laglydiga medborgare, och de är trötta på att ett fåtal av deras grannar förstör. De förtjänar ett tryggt område att bo i och för sina barn att växa upp i. Det är för deras skull vi vill skapa trygghet, säger Johan Hedin.

Hot mot lokalhyresgäster och grannar måste också kunna leda till vräkning – oavsett var det sker. Dagens regelverk som behandlar störningar och brott i hyreshus vill Centerpartiet också ska omfatta ytor i anknytning till bostaden. Idag kan en hyresvärd efter ett antal varningar vräka en person som skapar störningar i sin egen lägenhet. Vi vill att det också ska kunna gälla handlingar som sker i närområdet, såsom vid upprepade trakasserier på den gemensamma gården.

– Människor ska kunna känna sig trygga där de bor. Därför måste vi nu utöka hyreslagens skydd för boende och lokalhyresgäster, säger Johan Hedin.