Centerpartiet satsar på folkbildningen!

Centerpartiet i Alvesta och Växjö har tillsammans med sina samarbetspartier beslutat att höja de kommunala bidragen till studieförbunden i våra respektive kommuner. Vi står inför betydande nedskärningar för studieförbunden från nationellt håll då regeringen inom de tre närmsta åren lovat minska studieförbundens totala budget med nästan en tredjedel.

Folkbildningen skapades för och av de som saknade tillgång till traditionell utbildning, med målet att fler människor skulle få möjlighet att utvecklas. Många är vi som genom folkbildningen både lärt oss nytt och fått sociala relationer för hela livet. Folkbildningen väver samman civilsamhället och skapar den tillit som varit ett av Sveriges främsta kännetecken och framgångsfaktorer.

En folkrörelse som ger möjlighet till livsresor som tar fart genom livslångt lärande. Möjligheten att lära, skapa och förkovra sig är värden som är svåra att mäta, men ovärderliga för att låta varje människa växa och utvecklas. Folkbildningen bryr sig inte om var du kommer ifrån utan fokuserar på att hjälpa var och en som deltar framåt. Den är en del av den fria kulturen och den bidrar till demokrati och hållbara inkluderande samhällen.

Självklart måste det finnas tydliga regler och det ska vara enkelt att följa upp de krav som ställs på studieförbund. Det finns problem och kryphål för de som vill utnyttja systemen. Men ett barn ska inte kastas ut med badvattnet. I stället för att montera ner folkbildningen vore en mer aktiv väg att ställa tydligare och skarpare krav på studieförbunden. Men ett litet antal som medvetet gör fel får inte förstöra för den stora massan som gör rätt och som bidrar till alla människors rättigheter att få utvecklas och ta del av det livslånga lärandet.

Idag når folkbildningen många av dem som står långt från arbetsmarknaden, och välkomnar alla, oberoende ålder, bakgrund eller funktionsförmåga. I många landsortsområden är folkbildningen dessutom den enda kulturaktören.

Studieförbunden arrangerar också en mängd olika aktiviteter och kurser i hela vårt län. Några goda exempel är aktiviteter för äldre som ofta kämpar med ensamhet, kultur för personer med funktionsnedsättning, författarkurser och hjälp för nyanlända att lära sig svenska språket och om samhället. Det är den helt unika bredden inom folkbildningen som gör att den når djupt in i folksjälen. Studieförbundens breda utbud och skapande utifrån föreningars och människors behov, intresse och förmåga bidrar även till en bättre folkhälsa och minskad psykisk ohälsa.

Ett annat gott och relativt nytt exempel där studieförbunden spelat en avgörande roll är för de många ukrainare som kom till Sverige efter Rysslands invasion. Det var här de tog sina första steg för att lära sig svenska genom kurser för nyanlända, samtidigt som de på plats förvärvade kunskap om det samhälle de bor i just nu.

Civilsamhället och folkbildningen är en viktig del i att utveckla möjligheter för ökad mångfald där människor kan påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen. Folkbildningens styrka utgår från verksamhet som är fri och frivillig, vilket gör att den enskilde deltagarens, cirkelledarens och föreningens engagemang står i centrum. Att det finns olika vägar till utbildning är en förutsättning för att skapa livsresor. För att kunna göra en livsresa måste du ha samma förutsättningar oavsett var i landet du bor. Politikens uppgift är att främja möjligheterna och skapa förutsättningar för alla människors rätt att utforma sin livsresa utan statliga pekpinnar och detaljstyrning.

Från söder till norr i hela landet skapas livsresor där alla människors olika förutsättningar och möjligheter tas om hand. Förutsättningarna och förståelsen finns lokalt, av människor för människor. Det är så vi skapar inkluderande samhällen. Det som nu pågår från regeringen utmanar vår demokrati underifrån och allas delaktighet i samhället. Centerpartiet fortsätter arbetet för ett samhälle som välkomnar alla människor. Samhället får inte riskera att förlora sin själ, sin sammanhållning och sin framtidstro.

Thomas Haraldsson (C), kommunalråd Alvesta kommun

Nina Rydström (C), ordförande Kultur- och fritidsnämnden Alvesta kommun