Solpaneler i kommunen

Bild

Vi har gjort det standard att solpaneler ska sättas upp på all kommunal nyproduktion, där det är rimligt och försvarbart såklart. I nästa steg vill vi nu utreda alla befintliga byggnader för att ytterligare förstärka den närproducerade elens närvaro i kommunen. Att investera i solpaneler är både lönsamt för plånboken och miljön.

Orsakerna till att energipriserna är skyhöga just nu är inte lokala. Det är regeringens misslyckande, Rysslands kontroll över utbud och mycket mer. Lösningarna däremot, de kan vara lokala. Med skenande priser på både drivmedel och el är det nödvändigt att Motala höjer ambitionsnivån och får fler solpaneler på plats. Det gör sig även ännu tydligare i och med behovet av att skifta från fossila bränslen mot en mix av hållbar energi i from av el och biogas.

På kommunens hemsida finns en användbar Solkarta. Solkartan visar vilka förutsättningar du har att ta tillvara på solen. Du kan se hur kraftigt solen strålar på just ditt tak. Det hjälper dig att bedöma om det är fördelaktigt att installera solceller eller solfångare. Den nuvarande solkartan är något förlegad, och Alliansen vill uppdatera den för att inkludera nya fastigheter och större delar av landsbygden.

Som medborgare ska det vara lätt att göra rätt i valet av bränsle och energi. Med en större lokal produktion av el, i kombination med god tillgång vätgas och andra fossilfria drivmedel, gör vi det enklare att ha miljön i tanken.

Bli medlem i Centerpartiet