Vår politik politik

Närodlad politik innebär närhet till beslut och att kunna påverka sin egen vardag. Det handlar också om en grön, social och jordnära liberalism.

Närodlad politik är vardagsnära saker som nya cykelvägar, närproducerad mat på förskolor och bredband som ger dig möjlighet att arbeta var du vill. Det handlar om att skapa förutsättningar för att leva, bo och jobba i hela kommunen.

Närodlad politik fångar vårt ursprung på landsbygden och vår jordnära identitet som går tillbaka i generationer och fortfarande driver utvecklingen i hela landet. Vi ser det på bondgårdarna som kompletterar verksamheten med biogasproduktion, vindkraft och solenergi. Vi ser det på verkstadsorten som genom entreprenörsanda blivit ett turistmål och vi ser det bland alla de småföretagare som vill växa och anställa.

Närodlad politik med vardagsnära beslut betyder däremot inte att staten ska vara mindre. Våra gemensamma utgifter för vård och skola är en förutsättning för ett tryggt, långsiktigt samhälle.

Vid Vättern

sol-has-bg