Årets kvinnliga företagare utsedd!

Varje år på Internationella kvinnodagen lyfter Centerkvinnorna fram en lokal kvinnlig företagare som de ser som en förebild för andra. Under tisdagen var det Lotta Hadenius som driver Smedby gård som mottog utmärkelsen. "Det känns helt fantastiskt", säger hon.

Lotta Hadenius har vuxit upp på Smedby gård och 2015 tog hon över gården vid ett generationsskifte. Då valde hon att satsa stort på hästarna och byggde ett ridhus med tillhörande stall, konferensdel och övernattningslägenhet.

– Det har varit min dröm länge och när det här blev mitt var det det första jag gjorde, säger hon.

– Först var tanken att bara bygga ridhus, men vi åkte runt och tittade på andra anläggningar och fick så mycket inspiration. Jag kände att för att få in pengar och få det att rulla som det ska så behöver vi hyra ut stallplatser också och ha en högre standard.

Idag bygger gården på lantbruk med vallodling och spannmål, inackordering av hästar, uthyrning av hästar samt att Lotta håller i träningar och ridläger. Hon tar också emot personer som behöver arbetsträna på gården. I Centerkvinnornas motivering till utmärkelsen Årets företagare står bland annat: "Hon sprider glädje och värme omkring sig och vi ser en stark och driven kvinna som låter sin familjegård växa på ett kreativt och hållbart sätt".

– Det känns helt fantastiskt, jättekul, säger Lotta när hon mottar diplom och tårta av Anna Edebo, ordförande i Centerkvinnorna Norrköping.

Orsaken till att Centerkvinnorna delar ut utmärkelsen Årets företagare är att de vill att fler kvinnor ska våga och orka driva företag.
– Andelen kvinnliga företagare i Sverige ligger på 26-27 procent och det är i botten om man jämför med andra länder i Europa. Där vill vi inte ligga, säger Anna Edebo.

För att öka andelen kvinnor vill de att arbetsgivaravgiften för småföretagare ska sänkas, att tillgången till lån och mikrolån ska förbättras och att både nationella och regionala stöd ska fördelas mer jämställt.

– Men vi behöver också fler förebilder. Det är så mycket fokus på det som inte funkar, men här har vi en kvinna som mår bra och älskar sitt jobb. Fler av det slaget tror jag betyder mycket, säger Diana Lyrholm Ringborg, ledamot i styrelsen och själv egen företagare.

Varför det är så få kvinnor som driver företag kan Lotta inte svara på, för henne har det alltid varit en självklarhet att hon skulle göra det.

– Jag har alltid jobbat på gården och känt att jag ville driva den vidare. Jag har gått lantbruksskola, brinner för djur och framför allt hästar förstås.