Centerpartiet har lämnat in en interpellation om preventiva åtgärder inom hälso- och sjukvården

Jenny Elander Ek har lämnat in en interpellation om vilka preventiva åtgärderna inom hälso- och sjukvården som Region Östergötland vidtar för att försöka förbättra invånarnas hälsa samt minska kostnaderna för framtida hälso- och sjukvård.

” Framtida behov av hälso- och sjukvård kommer att bestämmas av den framtida sjukligheten, vilken i sin tur kan påverkas av preventionsåtgärder som genomförs i nutiden.” Så inleder Kristian Bolin, professor i hälsoekonomi vid Göteborgs Universitet, sin rapport Preventionens betydelse för finansieringen av framtidens vård och omsorg som presenterades nyligen inom ramen för SNS forskningsprojekt Vårdens och äldreomsorgens organisering och finansiering.

Studien behandlar förebyggande hälsoåtgärder som en möjlighet att mildra den problematik som en åldrande befolkning kommer att innebära för framtiden. Mer specifikt riktar den in sig på samhällsekonomiska effekter av preventiva insatser mot rökning, övervikt, fetma, otillräcklig fysisk aktivitet och alkoholkonsumtion.

Rapporten visar att redan en reducering av riskfaktorernas förekomst med en procent innebar en minskning av kostnader för sjukvård och produktionsförluster med motsvarande 2 miljarder kronor under tidsperioden 2011 – 2021. Befolkningsbaserade preventionsåtgärder är därmed sannolikt kostnadseffektiva och kostnadsbesparande.

Med anledning av ovan ställs nu frågan till ansvarigt regionråd:

·       Vilka åtgärder, om några, vidtar Region Östergötland för att öka de preventiva åtgärderna inom hälso- och sjukvården och därmed förbättra våra medborgares hälsa samt minska kostnaderna för framtida hälso- och sjukvård?

Jenny Elander Ek (C)

- En reducering med en procent av till exempel rökning och övervikt innebar en minskning av kostnader för sjukvård och produktionsförluster med motsvarande 2 miljarder kronor under tidsperioden 2011 – 2021.  Befolkningsbaserade preventionsåtgärder är därmed sannolikt både kostnadseffektiva och kostnadsbesparande för att inte tala om minskningen av lidande för den enskilde.  Därmed är det viktigt för Region Östergötland att prioritera förebyggande åtgärder och därför har jag valt att lyfta saken genom min fråga till ansvarigt regionråd, säger Jenny Elander Ek (C), regionfullmäktigeledamot för Centerpartiet.

Interpellationen i sin helhet (pdf) , 80.7 kB.