Transportera bort rivningsmassorna med båt

Krav på ägarna av Barsebäcksverket från Centerpartiet: Transportera bort rivningsmassor med båt och återställ marken helt.

Snart ska Barsebäcksverket rivas. Det kommer att ta flera år. Nu har rivningsansökan lämnats in till Miljödomstolen och det gäller själva fabriksbyggnaden. Ägarna tänker sig att delar av rivningsmassorna ska grävas ner i marken och resterande ska köras bort med lastbil. Detta är inget som Centerpartiet kan acceptera.

-Vi tycker att betong och annat material ska transporteras med båt för att slippa belastning på våra vägar och störa människor och natur, säger Stina Larsson. Dessutom är det mer miljövänligt och vi minskar trafiken på E6:an.

Centerpartiet kräver också att marken ska återställas fullt ut.

-Det är som att ta springnota då man gräver ner resterna av ett kärnkraftverk och sedan låtsas att det inte finns, säger Stina Larsson.

Oavsett om framtida beslutsfattare vill bygga bostäder eller satsa på forskning kring förnybar energi, så ska marken lämnas i bra skick. Alla dessa problem med mellanlager och slutförvaring av radioaktivt avfall, visar att vi gör rätt i att satsa på förnybar energi istället för kärnkraft.

Länk till insändare om förnybar energi