MFF Support får miljöpriset

Kampen mot konstgräs vinner Centerpartiet i Malmös miljöpris.

På världsmiljödagen, den 5 juni, var det premiär för utdelning av Centerpartiet i Malmös nyinstiftade miljöpris. Priset tilldelas en lokal miljöhjälte som förtjänar att uppmärksammas extra mycket.

2023 års miljöpris tilldelas MFF Support, för deras arbete mot konstgräsplaner i svensk elitfotboll. Arbetet mot konstgräs är en viktig del för att minska spridningen av mikroplaster i naturen, vilket också är det globala temat på årets världsmiljödag.

MFF Support tilldelas priset med motiveringen:

MFF Support har under lång tid haft ett konsekvent ställningstagande och arbetat mot konstgräsplaner i svensk elitfotboll. Som en av Sveriges mest inflytelserika supporterklubbar har MFF Support goda möjligheter att göra skillnad och vara en förebild för andra support- och idrottsklubbar i kampen mot konstgräs, som är en bidragande källa till utsläpp av mikroplaster i världshaven och naturen.

Prisutdelningen skedde inne på planen precis vid ståplatsläktaren. Priset togs emot av MFF Supports vice ordförande Gustav Bunse. Priset delades ut av Centerpartiets riksdagsledamot Stina Larsson, tillika miljöpolitisk talesperson. Även ordförande Martin Molin, vice ordförande, Peter Olsson, styrelseledamot Rickard Lagerström och Kay Wictorin, ersättare i kommunfullmäktige i Malmö.

Priset består av ett diplom, samt en donation på 5000 kr till Håll Sverige Rent för att minska plastföroreningarna i hav och natur.

Klicka här för att läsa mer om Centerpartiet i Malmös miljöpolitik.

Klicka här för att läsa mer om Centerpartiets miljöpolitik.

Klicka här för att läsa mer om Världsmiljödagen.