Sverige behöver fler företagande kvinnor!

Vellingeposten nr3. 6mars

Sverige behöver fler företagande kvinnor

Knappt en tredjedel av de nya företagen i Sverige 2020 startades av kvinnor. En procent av allt riskkapital går till kvinnor. Kvinnorna i Vellinge kommun är bland de med högst medelinkomst i Sverige, men skillnaden mot männen är hela 36%. Det leder till en ekonomisk ojämställdhet som vi vill ändra på.

Drygt 26 procent av landets företagare är kvinnor. Det är en siffra som placerar oss i bottenligan bland EU-länderna, där andelen kvinnor som driver företag är i snitt 33 procent. Kvinnor är i minoritet bland företagare i flera länder, men att Sverige är nästan sämst i klassen är ett rejält underbetyg.

Ett jämställt företagande är i grunden en frihetsfråga. Kvinnor och män ska ha lika förutsättningar att försörja sig och att driva sina idéer. Den sektor där kvinnors företagande dominerar är vård och omsorg samt utbildning. Det är också i dessa sektorer som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill begränsa möjligheterna att kunna försörja sig som företagare. Samtidigt ser S och V inga problem i att företag som vanligtvis ägs av män gör stora vinster – på skattepengar – genom att bygga sjukhus, skolor och vägar.

Centerkvinnorna anser att tjänster inom välfärdssektorn som utförs på ett högkvalitativt sätt är bra tjänster. Att företagarna som driver små assistansbolag eller byaskolor blir mångmiljonärer är en farlig villfarelse och för Centerkvinnorna är vinstförbud en styggelse. Förutom att värna de kvinnor som på ett förtjänstfullt sätt runt om i landet levererar välfärdstjänster till människor som det offentliga har svikit, vill vi att fler kvinnor ska kunna driva företag i alla sektorer.

Centerkvinnorna vill att statliga och regionala riskkapital och företagsstöd fördelas mer jämställt. Vi vill också att socialförsäkringar för företagare stärks med en mer generös bedömning av sjukpenninggrundade inkomst och en mer flexibel föräldraförsäkring.

Med jämställda stöd på alla nivåer, ökad medvetenhet även i kommuner och en bättre trygghet kan Sverige klättra ur bottenligan till toppen, och ett jämställt företagande.

Sofia Jarl
Förbundsordförande Centerkvinnorna