P4 MALMÖHUS INTERVJU MED MAGDALENA NOUR (C) - SÅ VILL PARTIERNA SATSA PÅ UNGDOMMAR

Hela 99% av Vellinges invånare trivs med att bo i kommunen , men endast 17% var nöjda med utbudet av mötesplatser för unga i Vellinge kommun i SCB:s senaste medborgarundersökning. Vår gruppledare Magdalena Nour, intervjuades i P4 Malmöhus Sveriges Radio om hur vi vill satsa på ungdomar. Några av förslagen andra partier tog upp finns redan, vi klargör här våra förslag:

- Vi måste fortsätta de stora satsningar som redan görs på hallar och lokaler för våra idrotts- och kulturföreningar. Idrott, kultur och natur är centralt för många ungdomars fritid.

- Kulturskolan måste tillgängliggöras för fler barn och ungdomar med lägre kursavgifter och fler platser. Det hjälper inte med mycket hög kvalitet på utbudet om vi genom snål finansiering och Sveriges högsta avgifter utestänger många.

- Våra fyra fritidsgårdar måste hålla öppet kontinuerligt, senare på kvällar och helger och även på lov. Mer resurser till personal och eftersom många får vända i dörren för att det är fullt, större utrymmen.

- Vi har motionerat om busskort till alla ungdomar i gymnasieålder bosatta i kommunen, oavsett var man bor eller går i skolan. Varje dag, dygnet runt, i hela kommunen samt Malmö och Trelleborgs kommun.

- Utegym är till för alla och finns i alla kommundelar, bl a ett i Skanör och ett i Falsterbo

- Skateboardramper är en viktig satsning för barn och ungdomar som vill träna sin sport på egen hand och det är viktigt att även fortsatt underhålla de lätta och medelsvåra ramper som finns i Vellinge, Höllviken och Falsterbo. Tack vare Centerpartiets förslag kommer den nuvarande rampen vid Tångvalla att flyttas med till den tillfälliga skolan vid Skanörs Vångar, och en helt ny betongpark anläggas vid den nya Tångvallaskolan. Men vi ställer oss frågande till poängen med en större betongpark i Vellinge, 11 minuters buss från betongparken i Hyllie på världscupsnivå. I Malmö finns även Stapelbäddsparken på samma svårighetsnivå, en av Sveriges största och mest utmanande inomhusparker vid Norra Europas enda skategymnasium Bryggeriet samt ett oräkneligt antal fler ställen att åka på som Sibbarp, Bulltofta, Hindby och Pig Barrier. För ungdomar med högre ambitioner än de ramper vi har i kommunen idag, kan vi inte matcha nivån och mängden åkställen mot Malmö. Låt de äldre ungdomarna åka dit istället!

Den allra viktigaste satsningen på våra ungdomar är en likvärdig skola där alla kan lyckas. Därefter är en meningsfull fritid i gemenskap med andra, och en möjlighet att komma ut i livet som en hel och frisk människa, det bästa vi kan ge våra ungdomar. Vi vill ge kraft åt alla barn och ungdomar, för Vellinges bästa.