Nyblom lämnar och ersätts av Hattenbach i KF och Öhrström i KS

Emilia Nyblom har valt att lämna sina politiska uppdrag nu efter sommaren på grund av tidsbrist. Nyblom kommer finnas kvar i partiet som idéspruta och som stöd med sin stora kunskap inom exempelvis miljöfrågorna.

I kommunfullmäktige ersätts Nyblom av Rolf Hattenbach som även är ledamot i Kultur- och fritidsnämnden. Som ersättare i Kommunstyrelsen kommer Anders Öhrström gå in istället för Nyblom. Öhrström som också är ersättare i Omsorgs- och socialnämnden.

Rolf Hattenback säger i en kommentar:
”Jag är redo att axla ansvaret att driva Lidingöbornas frågor i Kommunfullmäktige, särskilt idrotts- och kulturfrågorna. Hälsa, idrott och kultur är intimt sammankopplade. Det innebär att vi bl.a. behöver en ny simhall för alla på Lidingö som ger möjlighet till skonsam träning, rehab, simskola och tävlingsverksamhet. Centerpartiet vill parallellt utreda möjligheten att samordna simhallen med ett kultur -och aktivitetshus, en KultArena!"

Gruppledare Patrik Buddgård säger i en kommentar:
”Vi kommer sakna Emilias energi både i Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige, som tur är finns hon kvar i kulisserna! Dessutom ersätts hon av två väldigt kunniga och engagerade personer. Att få in Anders Öhrström i Kommunstyrelsen känns väldigt bra med hans stora erfarenhet och kunskap inom exempelvis de sociala frågorna. Tillsammans med Tor von Sydow, Rebecka Öberg och jag själv är vi en stark grupp som kraftfullt kommer driva Centerfrågorna i Kommunstyrelsen.”