Entreprenörskap som sommarjobb

Sommaren är här och det är högsäsong för sommarjobb. Eftersom sommarjobb är ett första steg in på arbetsmarknaden för många ungdomar har flera kommuner valt att storsatsa på ungdomars entreprenörskap under sommaren.

I över 60 kommuner hjälper man ungdomar att satsa på sina egna entreprenörsidéer med handledning och startkapital i koncept som ”Sommarlovsentreprenör” eller ”Roligaste sommarjobbet”. Lidingö tillhör tyvärr inte de kommuner där man satsar på ungdomars entreprenörskap.

Centerpartiet vill nu att ungdomar ska uppmuntras att utveckla sitt entreprenörskap under sommaren. Vi har därför lämnat in en motion för införande av Sommarlovsentreprenörer i kommunen.

Sommarlovsentreprenörer är en variant på sommarjobb som ger unga en möjlighet att prova på att driva eget företag. Detta kan dels vara nya entreprenörsidéer, eller att ungdomar utvecklar företag som skapats under arbetet med Ung Företagsamhet på Hersby gymnasium. Kommunen går in med 2000 kronor i startbidrag till sommarentreprenörerna, och erbjuder dem stöd, handledning och en utbildningsvecka i början av sommaren.

Centerpartiet föreslår att till första året ge 15-20 ungdomar chansen att vara sommarlovsentreprenörer. Om satsningen blir lyckad kan antalet platser ökas successivt kommande år.

Patrik Buddgård och Rebecka Öberg som skrivit motionen säger i en kommentar:

”Staden ska stödja ungdomarna in på arbetsmarknaden. Sommarlovsentreprenörer är ett bra sätt att göra detta, eftersom det inte kostar staden mycket men ger ungdomar kunskap om att driva ett företag, våga tänka kreativt och prova sina idéer. Centerpartiet vill stödja ungdomars entreprenörskap. Vi vill att Lidingö ska vara ett mecka för nyföretagande, där kul idéer blir verkliga företag.”