Centern möter: Gåshaga Gourmet

I den här delen av Centern Möter har vi träffat Gåshaga Gourmet - en entreprenörduo som vill att det ska vara lika attraktivt att arbeta på Lidingö som det är att bo här. Under mötet bland fin choklad, olja och kryddor delade de sina bästa idéer för hur det kan bli möjligt.

Namnet Lidingö är värdeladdat och för tankarna till det fina, exklusiva och eftertraktade. Det vet Lotta och Fredric Ankarcrona som driver företaget Gåshaga Gourmet.  Deras kallpressade oljor, kryddor, choklad och kaviar går i linje med det fina och attraktiva i Gåshaga, och efterfrågas i butiker och restauranger över hela Norden. Men sedan de startade verksamheten i Gåshaga år 2010 har de förstått att Lidingö kan bli mycket mer attraktivt för företagare på ön. När de möter Centerpartiet Lidingö delar de därför med sig av sina idéer om hur Lidingö kan bli mer värdeladdat bland Lidingös entrepenörer.

Gåshaga Gourmet efterfrågar till exempel en anslagstavla för lidingös företagare på webben. Företaget har intensiva perioder runt jul och helgdagar, då man behöver en extra hand med att att fint packetera och distribuera delikatesserna. Genom en onlinetjänst menar Lotta Ankarcrona att Lidingös ungdommar skulle kunna registrera sig om de söker extrajobb, och därmed göra det lättare för företagare på Lidingö att hitta lokal timpersonal under de mest intensiva säsongerna. Sidan skulle dessutom kunna sprida information till Lidingös företagare om t.ex. lediga lokaler, nätverksträffar och events för start-ups. Bland annat Solna har varit framgångsrika med en sådan här onlinetjänst för nyföretagare, men det saknas fortfarande en på Lidingö.

Lidingö behöver även fler business centers som lever upp till sitt namn. Under besöket i Gåshaga Gourmets lagerlokaler berättar Fredric Ankarcrona att man länge har sökt lokaler på Lidingö som är tillräckligt stora för att packa, lagra och distribuera varor i. Det här är särskilt viktigt för Gåshaga Gourmet under hösten och julen, då efterfrågan på delikatess- och gourmetprodukter är mycket stor, och då man behöver extra mycket utrymme. Lidingö har dock få lokaler som klarar detta, och många entreprenörer har därför sökt sig till t.ex. Värtahamnen. Med ett stort business center, som kombinerade lagerutrymmen med fina kontorslokaler skulle det bli lättare för Lidingös entreprenörer att stanna på ön.

Slutligen efterfrågar Gåshaga Gourmet mer fokus på nätverksbyggande för Lidingös entreprenörer. Lidingö har tagit ett första steg i rätt riktning genom sina företagarfrukostar, men dessa saknar fortfarande fokus på entreprenörerna själva och på samarbete mellan dem. Founders Alliance i Stockholm är ett framgångsexempel i det här avseendet, som har byggt ett nätverk av ledande entreprenörer, och som hjälper dem att sprida ”kunskap, erfarenhet, kontakter och inspiration”.  På samma sätt kan Lidingö bli ett nav för nyföretagare på Lidingö.

Gåshaga Gourmets produkter säljs b.la. på Tehuset Java, ICA Käppala, Papilles, Urban Deli, NKSaluhall och på mathem.se. Gilla deras facebooksida eller gå in på www.gashagagourmet.se för att veta mer.