Lidingö har näst flest inbrott i länet

I en undersökning som bland annat presenteras på Aftonbladet idag visas att Lidingö är en av de kommuner som är värst drabbat av inbrott i landet. Femte värst i landet och näst värst i länet med 9,2 inbrott per 1000 invånare.

Gruppledare Patrik Buddgård (C) säger:

”Detta bekräftar den bild vi redan har och Centerpartiet har tryckt på att inbrott ska vara ett av de prioriterade områdena i samverkansavtalet mellan Lidingö Stad och polisen.”

Samverkansavtalet antogs av Kommunstyrelsen under måndagskvällens möte med de prioriterade områdena inbrott, upplevd trygghet, ungdomar och narkotika samt trafik. Det finns även skrivelser om lokalkännedom och synlighet i åtgärdsplanen. Buddgård fortsätter:

”Det är oerhörd vikt att polisen har lokalkännedom och stor synlighet på ön för att kunna minska inbrotten. Nu har vi ett avtal på plats och nu är det upp till bevis för polisen att genomföra det vi kommit överens om. Att vara synliga och upprätthålla en god lokalkännedom. Vi kommer trycka på att staden gör ordentliga och regelbundna uppföljning på avtalet med polisen framåt.”

”En viktig del av åtgärdsplanen är att polisen ska ha ansvar för grannsamverkan, det är av stor vikt att de får ett robust stöd från polisen i deras viktiga arbete för att vi ska nå målet om ökad trygghet och minskning av inbrotten.”

Patrik Buddgård (C), gruppledare 070-257 60 36