"Centern möter" Lidingö basket

Lidingö Basket växte stort under 90-talet till att bli en av Lidingös största idrottsföreningar. Klubben har sedan starten 1974 valt att sätta ansvarstagandet för ungdomar i fokus. ”Vår ambition är att erbjuda kvalificerad basketträning men utan tidiga elitsatsningar”, säger Tobias Bohm och Jacob Wahlberg som tar emot ”Centern möter” i Hersbyhallen för att prata om basketens utmaningar och framtid på Lidingö.

Idag har Lidingö Basket ca 500 aktiva ungdomar jämt fördelat mellan killar och tjejer. Även om man klubben erbjuder basketskola från 6-år är ambitionen att det ska vara möjligt att börja med basket även längre upp i åldrarna. Att man välkomnar ungdomar utan tidigare basketerfarenhet har också inneburit att öns ensamkommande kunnat erbjudas en vettig fritidssysselsättning och en möjlighet till integration i samhället. ”Denna bredd av erfarenhetsnivå, åldrar och bakgrund ställer förstås stora krav på tränarna för att alla ska få den träning de behöver”, säger Tobias.

Lidingö Basket kämpar, precis som många av öns andra idrottsföreningar, med platsbrist. Idag används förutom Hersbyhallen olika hallar runt om på ön. ”Vi skulle gärna samla verksamheten och bland annat bygga tak över utomhusplanen på Hersby så att den planen skulle kunna användas bättre”, säger Jacob. För att få ner driftskostnaderna skulle Lidingö Basket gärna ta över mer av driften av Hersbyhallen och engagera sina ideella krafter i underhållet.

Det är som alltid inspirerande att träffa öns eldsjälar och se hur mycket engagemang de lägger i öns ungdomsverksamhet. Ett stort tack från oss till Tobias och Jacob för många bra inspel.