”Centern möter”har pratat kulturhusvision med Robert Hallenborg

I samband med att Robert Hallenborg tog över ordförandeklubban i Lidingö Hembygdsförening föddes idén om ett kulturhus på Lidingö. ”Centern möter har träffat Robert för att höra mer om hans vision.

Efter att ha fråga runt bland öns övriga kulturföreningar stod det snabbt klart för Robert att flera av dem, precis som Lidingö Museum, trängs i lokaler som inte är ändamålsenliga. Roberts idé om att sammanföra dem under ett tak mottogs därför positivt. I samband med sin intresseundersökning kom tipset om att Villa Oldenburg stod tomt. Det visade sig att även byggnadens ägare var positiv till idén att göra villan till ett kulturhus.

”Med sina 1000 kvadratmeter och en sal som rymmer hundra personer är villan från 1909 perfekt för ändamålet”, säger Robert och fortsätter att beskriva sin vision. Tanken är att kulturhuset ska drivas som en ideell verksamhet med några få anställda. Det finns plats för ett kafé, som med fördel kan drivas av till exempel ungdomar från ”Ögruppen”. I den stora salen kan musikevenemang hållas och de mindre rummen kan hyras ut till olika kulturutövare för deras verksamhet eller utställningar. Naturligtvis ser Robert att Lidingö Museum skulle vara en av hyresgästerna med permanent utställning byggnaden. ”Jag skulle också vilja se en årlig ”Juniorsalong” där öns skolelever kan ställa ut sina verk och att det finns tillgång till en musikstudio”, säger Robert som understryker vikten av att locka unga till kulturhuset.

”Centern möter” vill tacka Robert Hallenborg för hans mycket intressant vision för Villa Oldenburg och ser fram emot att delta i arbetet för uppbyggnaden av ett kulturhus på Lidingö.

Läs om fler möten i serien "Centern möter" här.