Vi vill ha simhall med 50m-bassäng

En kommun i Lidingös storlek behöver en ordentlig simhall för att täcka behoven menar Centerpartiet. C föreslår därför att den nya simhallen blir 50m, då skapas en större kapacitet och en flexibilitet där flera grupper kan använda simhallen samtidigt.

Att en kommun i Lidingös storlek saknar en simhall i ordentlig storlek är under all kritik anser Centerpartiet. Simning är en idrott som finns med genom hela livet, från babysim till pensionärsimning. Det möjliggör också skonsam träning som fungerar bra för rehabilitering. Simning bygger hälsa och för en ö är simkunnighet avgörande.

I hela Stockholmsområdet är det stor brist på vattenyta. Eriksdalsbadet hade till exempel 1,5 miljoner besökare förra året men är byggd för endast 750 000 besökare per år. Simklubbar i Stockholmsområdet letar efter simyta med ljus och lykta. Inte minst Lidingös simklubb saknar vattenyta för att kunna utveckla sin verksamhet. De har idag lång kö till verksamheten på grund av brist på bassängyta. Patrik Buddgård, gruppledare säger:

”Med större vattenyta genom en bassäng på 50x25m istället för 25x25m skapas en större flexibilitet i användningen genom att man kan dela upp bassängen. Då kan flera grupper använda simhallen samtidigt, allt från pensionärer till barn och unga.”

”En investering i en 50m-bassäng ger 100 % mer vattenyta till en kostnadsökning om 50 % jämfört med en 25m-bassäng. Dubbelt så stor vattenyta ger en mycket större kapacitet och flexibilitet för att tillgodose de behov som finns. Bygger man fast sig i en 25m-bassäng är det däremot extremt svårt och dyrt att komplettera för att få samma kapacitet i framtiden. Vi måste alltså bygga rätt från början”, fortsätter Buddgård och avslutar:

”Genom att hålla i plånboken och noggrant välja vad man lägger investeringskostnaden på samtidigt som man arbetar med att öka intäkterna anser vi att en 50m-hall är rätt väg att gå.”

Mer information:

Patrik Buddgård, gruppledare 070-257 60 36