Stärk idrottens förutsättningar - ja till 50m simhall

Centerpartiet vill stärka idrottens förutsättningar på ön. Därför vill vi ha 50m simhall som ger flexibilitet och kapacitet att klara behov för vattenverksamheterna som lek, rehab, motion och simning för 50 år framåt.

De tre majoritetspartierna (M, KD och LP) vill bygga en 25-metersbassäng och påstår att det räcker för oss Lidingöbor. Ett förslag som vi i Centerpartiet anser vara illa genomtänkt. Sorgligt är också att majoriteten inte står upp för sin åsikt inför Lidingöborna. Lidingöpartiet yrkar på 25m i kommunstyrelsen men skriver i sitt valmaterial att ”den nya simhallen får 50-metersbanor om ekonomin tillåter”. Moderaterna vill inte ha någon simhallsdiskussion som handlar om 25- eller 50-meter. Istället för att skriva ”25 meter räcker” på sina valaffischer skriver man att den nya simhallen ska bli fyra gånger större än Gångsätrahallen som inte täckt Lidingöbornas behov på flera decennier. Det är att lägga ut dimridåer.

Varför kämpar Centerpartiet då så hårt för en 50-metersbassäng? Jo för att det är vad som krävs för att hallen ska möta både dagens och framtida behov. Lidingö har en historia av för små idrottsanläggningar och har under decennier satsat för lite i idrottsytor. Idag är det brist på idrottsytor för de flesta föreningarna på ön. Det krävs 50m för att vattenverksamheten inte ska ha brist på vattenyta igen om några få år. Simhallen vi bygger nu ska täcka våra behov för 50 år framåt!

Centerpartiet har lyssnat på Lidingöborna och på Simhallsrådet med många av de föreningar som är beroende av en simhall. Bara med en 50- metersbassäng får vi den flexibilitet och kapacitet vi behöver och undviker trängsel. Med en 50-metersbassäng blir simhallen en plats för alla som vill simma, gympa, leka och rehabträna i vatten. Vår linje har under många år varit tydlig – vi ska satsa på simhall då den uppmuntrar rörelse för baby till pensionär och allt däremellan. En röst på Centerpartiet är en röst för en 50 m simhall!