Årskrönika 2018

Centerpartiet önskar en god fortsättning på 2019 och ger en möjlighet att titta tillbaka på Center-året i vår årskrönika för 2018. Vad har vi drivit för frågor och hur gick det egentligen i valet?

2018 blev ett intensivt valår där Centerpartiet åter igen blev näst största parti på ön med nio mandat. Det ger oss en god grund för att driva vår politik för ett grönt och tryggt Lidingö med småstadskänsla. Helst hade vi givetvis kunnat ingå i ett nytt styre där vår politik fick stort genomslag men det var inte möjligt när Moderaterna stod allt för långt ifrån oss med ett ensidigt fokus på skattesänkning. Vi ville ha huvudfokus på kvalitetsförbättringar i skola med fler gymnasieplatser och mindre barngrupper i förskolan, omsorg med satsningar mot ofrivillig ensamhet och på LSS-gruppen samt för att stärka de ideella idrottsföreningarnas förutsättningar.

Året har avslutats med en arvodeshärva som också förtydligat varför Centerpartiet stannat i opposition. Det skulle behövas ett nytt ledarskap på ön men det har tyvärr inte varit möjligt att uppnå än. Vi kommer fortsätta kämpa för skolan, omsorgen och idrotten. Hoppas du vill vara med och stödja oss!

Läs gärna vår årskrönika här. , 1.4 MB.

Önskar er en god fortsättning på det nya året!

/Patrik Buddgård, gruppledare