Allt för få sommarjobb i staden

M, Lidingöpartiet, L och KD:s politik innebär att Lidingö endast skapar 36 sommarjobb i år. Med Centerpartiets budgetförslag hade 50 fler ungdomar fått sommarjobb i staden och ytterligare 20 hade kunnat vara sommarlovsentreprenörer.

Patrik Buddgård (C) kritiserar i en interpellation till kommunfullmäktige hur få sommarjobb staden erbjuder:

”2016 undersökte vi antalet sommarjobb* i olika kommuner och Lidingö var redan då näst sämst i länet. I år skapar man till och med färre sommarjobb än då. Vi anser att Lidingö borde ge fler ungdomar chansen till sommarjobb och en första rad i CV:et. Vi vill även att staden ger ungdomar möjligheten att med stöd prova på att starta företag under sommaren. Det ger mervärde både till de unga som kan utvecklas när de får testa sina idéer och för staden som får mer liv på ön under sommaren.”

Centerpartiet betonar att sommarjobb är en möjlighet för unga att få arbetslivserfarenhet, en första rad i CV:et och en möjlighet att växa som individer när de får ta ansvar. Buddgård (C) frågar Birgitta Sköld (LP), ordförande omsorg- och socialnämnden, i en interpellation till fullmäktige om hon anser att staden skapat tillräckligt många sommarjobb men får inget svar på frågan i det skriftliga svaret. Buddgård välkomnar att majoriteten öppnar upp för sommarlovsentreprenörer men tycker inte svaret från Sköld som helhet var tillfredsställande:

”Det är tydligt att majoriteten inte prioriterar arbetsmöjligheter för unga på sommaren tillräckligt. Vi skulle behöva ett styre som såg värdet med sommarjobb för våra unga.”

*Resultat av Centerpartiet Lidingös undersökning 2016:

Kommun:

0*

Vaxholm

0

* Förutom kommunala sommarjobb har dessa kommuner samarbete med privata arbetsgivare där kommunen betalar del av lön för unga som sommarjobbar.