Pendelbåt till gåshaga - tack vare centerpartiet!

I dagarna presenteras den nya budgeten för Region Stockholm. Centerpartiet har kämpat hårt för att öka andelen pendelbåtar i Stockholm, och kan nu leverera resultat. Från och med hösten 2020 kommer en ny pendelbåtslinje gå som också kommer att passera Gåshaga brygga, till stor glädje för Lidingöborna.

Det var i fjol som regionen beslutade att ha två nya försök till pendelbåtar i Stockholmsregionen under mandatperioden. Tack vare Centerpartiets insatser i budgetförhandlingarna, är nu en av dessa framförhandlad för att sjösättas redan nästa år, mellan Rindö, Vaxholm och Stockholm. Denna kommer även passera Gåshaga brygga, vilket innebär ökad turtäthet för pendelbåtar för Lidingöborna. Centerpartiet Lidingö anser förstås att detta är oerhört glädjande, eftersom det möjliggör för fler att ställa bilen och ta sig kollektivt till jobbet, vilket gynner klimat och miljö. Det minskar också trängseln på vägarna.

Centerpartiet i Region Stockholms regionråd, Gustav Hemming, kommenterar:

"Vi ser att pendelbåtstrafik är bra för att korta avstånd och för att skapa ny kapacitet där det är trängsel, men det bidrar även till andra kvaliteter i stadsrummet. "

Här kan man läsa mer om de nya pendelbåtarna.