Centern möter: Keane Brewing

Sedan ett par år tillbaka driver Ivan Keane mikrobryggeriet Keane Brewing. De levererar öl till restauranger, hotell och Systembolaget på Lidingö. Intresset för mikrobryggerier har ökat något explosionsartat de senaste åren. Tyvärr hänger dock inte all lagstiftning med.

För att träffa Ivan Keane, som äger bryggeriet, tar vi oss till Larsberg. Vi träffar Ivan utanför en anonym port bredvid Jan Mattsons huvudkontor och kliver in i hans lokaler. Där möts vi direkt av enorma cylindrar i stål. Här bryggs det för full maskin. Ivan visar oss runt i lokalerna och vi får en detaljerad introduktion hur processen går till, från val av malt till att ölen levereras till Systembolaget. Ivan, som ursprungligen kommer från Irland, har bott i Sverige sedan 2002. Tidigare arbetade han på Ericsson på Irland, men flyttade till Sverige efter att ha träffat sin fru och de bor nu tillsammans på Lidingö. För tre år sedan lämnade han Ericsson i Sverige och började arbeta med bryggeriet på heltid. Ivan är självlärd, men har också tagit hjälp av vänner och av sin bror, även han ölbryggare.

Hittills har arbetet flutit på bra, berättar Ivan. Det finns dock vissa utmaningar som sätter käppar i hjulet för att utveckla hans verksamhet. Det största hindret är, som för många andra mikrobryggerier, att gårdsförsäljning av alkohol inte är tillåtet i Sverige. Ivan fortsätter och förklarar att många kunder som besöker hans bryggeri gärna vill köpa med sig ett par flaskor hem efter att ha fått en rundtur. Han måste då förklara att han inte får sälja till dem, utan att de måste ta sig till Systembolaget i centrum och köpa därifrån. Detta blir en flaskhals, och många intäkter faller då bort. Att ens få möjlighet att sälja på Systembolaget visar sig också vara en byråkratisk labyrint. Först måste man ansöka via Systembolagets huvudkontor, följt av en rad andra tidskrävande steg, innan produkten säljs i butik. Lyckas man ta sig hit, visar det sig dock att det är svårt att få sin produkt såld på grund av höga alkoholskatter. Ivan säger att han har inget emot att betala skatt. Däremot är skattesatsen lika hög på en öl från hans mikrobryggeri som på den öl de globala företagen säljer, vilket leder till att det är svårt att etablera sig som en liten aktör. Enligt Ivan kommer endast fem procent av all öl som säljs på Systembolaget från mikrobryggerier. En lägre alkoholskatt på öl från just mikrobryggerier är något han skulle vilja se förändras från politiskt håll. Vidare betalar bryggerier i EU och USA lägre alkoholskatt. En minskning av alkoholskatten för svenska hantverksbryggerier skulle göra det möjligt för mikrobryggerier att vara mer konkurrenskraftiga och göra det möjligt för dem att investera mer i personal och utrustning.

Fram tills idag har Ivan producerat tusentals liter öl, och han vill fortsätta i framtiden. Snart ska bryggeriet flytta till nya lokaler i det nya Ungdomshuset ”U25” i Larsberg. Vi blev mycket imponerade av att se Ivans driv och engagemang. Det är småföretagare som Ivan som skapar skatteintäkter och arbetstillfällen på Lidingö, vilket bidrar till vårt välstånd. Vi tackar Ivan för ett mycket givande studiebesök!

Idag säljer Ivan fyra olika sorter av sin egenproducerade öl på Systembolaget i Lidingö centrum. Du kan också beställa hem den från Systembolagets webbsida. Läs mer på keanebrewing.com.

Här kan du läsa om fler spännande möten.