Årskrönika 2019

Centerpartiet önskar alla god fortsättning, och ger er här en möjlighet att blicka tillbaka på det gångna Center-året. Vad har vi drivit för frågor och hur gick det egentligen i Europaparlamentsvalet?

2019 var intensivt och fullspäckat, och liksom 2018 ett valår. Vi bedrev en gedigen EU-valkampanj där vi visade att vi behöver ett grönare EU för att kunna bli ett klimatsmart Lidingö. Centerpartiet blev näst största parti på Lidingö även i Europaparlamentsvalet, med hela 14,1 procent. Det innebar en fördubbling jämfört med förra EU-valet!

Arvodeshärvan fick tillslut ett slut när Lidingöbor och oppositionen lyckades få majoriteten att backa från höjda arvoden till sina kommunalråd, de blev oförändrade. Trots utebliven höjning är kommunstyrelsens ordförande på Lidingö ändå den sjätte bäst betalda ordföranden i hela landet, enligt Expressens granskning.

Under hösten blev det tydligt att vi ett år tidigare fattade rätt beslut att inte ingå i den politiska majoriteten. Moderaterna, Lidingöpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna valde att sänka skatten genom att spara på kärnverksamhet som skola och omsorg. Trots återremiss från oppositionen, protester från Lidingöborna och över 1000 namnunderskrifter mot fryst skolpeng till för- och grundskola samt äldreomsorg valde ”det lyssnande ledarskapet” att driva igenom sin budget utan justeringar.

Centerpartiet fortsätter in i 2020 som kraftfull opposition. Vi sänker gärna skatten, men först vill vi att kärnverksamheterna har rätt förutsättningar. Vi har visat att vi är det enda partiet för borgerliga väljare som vill prioritera barn och äldre!

Läs gärna vår årskrönika här. , 878 kB.

Önskar er en god fortsättning på det nya året!

Patrik Buddgård (C), gruppledare