Ta hand om varandra i Coronatider!

I tider som dessa är det extra viktigt att vi tar hand om varandra i samhället. Givetvis genom att följa myndigheternas rekommendationer; tvätta händerna ofta och noga samt jobba hemifrån om det går samt undvik onödiga sociala kontakter för att minska smittspridningen. Men också genom att hjälpa din medmänniska att handla mat, ringa äldre bekanta och fråga hur det är, samt att stödja det lokala näringslivet!

Vi vill ge en eloge till stadens krisledningsgrupp som arbetar hårt för att stadens skola och omsorg ska fungera som vanligt och smittspridningen minska. Man hanterar exempelvis utmaningar som större sjukfrånvaro än vanligt och distansutbildning inom gymnasium och vuxenutbildning. De ledande tjänstemännen arbetar även med planer ifall sjukfrånvaro ökar mer och om det skulle komma ytterligare restriktioner/åtgärder från regeringen. Staden har också satt in åtgärder för att underlätta för näringslivet på ön vilket vi välkomnar!

Företagarna har i många fall extremt tufft just nu! Hjälp därför till genom att stödja det lokala näringslivet! Handla hos de lokala företagen nu, så vi kan ha dem kvar även när krisen är över. Staden och näringslivets samarbete har lett fram till en näringslivsbil som kan köra hem varorna till dig! Använd den – kolla med din butik om de ingår i samarbetet!

Vi vill också rikta ett stort tack till personalen inom förskola, skola, vård och omsorg. Ni är våra hjältar och stort tack för det arbete ni gör!

Nu tar vi hand om varandra, gör vad vi kan för att minska smittspridningen och stödjer det lokala näringslivet!

Patrik Buddgård (C)

Tor von Sydow (C)