Visa uppskattning för stadens anställda och stöd lokala företag

Centerpartiet föreslår att Lidingö i likhet med många andra kommuner ska visa uppskattning för stadens anställda som arbetat hårt under Corona och samtidigt stödja det lokala näringslivet. Detta genom en gåva till anställda på ett presentkort som gäller i det lokala näringslivet.

Patrik Buddgård, gruppledare säger:

”Stadens anställda, framförallt inom vård, omsorg och skola, arbetar mycket hårt under rådande Coronakris. Vi har fått inspel från Lidingöbor som vill att staden visar stadens anställda extra uppskattning under denna tid. Vi tycker det är helt rätt. Vi föreslår därför att staden ger en uppstartspresent till personalen efter sommaren i form av ett presentkort som gäller i det Lidingölokala näringslivet.”

Samtidigt som detta visar uppskattning för stadens anställda ger det även ett tillskott och stöd till det lokala näringslivet. Tor von Sydow, talesperson näringslivsfrågor säger:

”Efter sommaren är detta ett sätt att bidra till en skjuts för handeln på Lidingö och även en möjlighet att påminna om att fortsätta att stödja vårt fantastiska lokala näringsliv. Det är imponerande att se hur de ställt om under krisen, vi vill genom detta uppmuntra företagarna på ön!”

Ett samarbete med Lidingö Näringsliv hur presentkortet utformas skulle vara önskvärt. Det är flera andra kommuner med olika styren som redan har gjort liknande satsningar, t ex: Upplands-Väsby (M), Nacka (M), Höganäs (M), Karlsborg (C), Sävsjö (KD), Luleå (S). Centerpartiet kommer väcka frågan om presentkort till stadens anställda på nästa kommunstyrelse och hoppas få stöd från majoritetspartierna.