Centern möter: Förskolan I Ur och Skur Utsikten

Hur ser det ut på en riktigt bra förskola? För att lära oss mer om en av öns bästa så besökte vi Förskolan I Ur och Skur Utsikten.

Rektor Annelie Åsander och skolchef Harriet Guter visade oss runt på en härlig skolgård med plats för lek och upptäcktsfärd för alla åldersgrupper. Från hönshus och potatisplätt till klätterträd och vindskydd där de ynsta barnen sover. Men förutom en härlig skolgård och fina lokaler, vad är det då som ger förskolan ett så gott rykte? Annelie menar att en framgångsfaktor är att de anställda gärna stannar kvar länge på skolan, att de möjligheter som ges till vidareutveckling betyder väldigt mycket. En annan fördel är att Annelie har sin tjänst dels som rektor, dels som förskollärare.

Vi fick höra hur viktig uppräkning av skolpengen är för att förskolorna på ön ska klara en tillräcklig bemanning och kunna anställa utbildad personal som idag har höga lönekrav. Lönerna ökar betydligt varje år - mer än skolpengen, så trycket på effektivisering är hela tiden stort. Vi pratade också om vikten av samma förutsättningar för fristående och kommunala aktörer.

Vi tackar Annelie och hennes kollegor för ett härligt studiebesök. För vidare läsning om våra möten med Lidingös organisationer, se klicka här.