Moderaterna bryter vallöfte om bygglovsfria solceller

Under miljö- och stadsbyggnadsnämndens senaste möte så backade Moderaterna som enda parti på vallöftet om bygglovsfri installation av solceller. I en tid med stigande elpriser och energibesparingar så ville Moderaterna inte godkänna att solceller sätts upp på Lidingö Centrums tak.

Knappt två månader efter att samtliga partier under Lidingö Näringslivs debatt lovat att bygglovsbefria solceller på tak så ville Moderaterna som enda parti hindra att solceller installeras på Lidingö Centrums fastigheter. Trots att ärendet borde tagits på delegation av tjänstemännen och inte ens gått upp i nämnden så propsade Moderaterna på att stoppa godkännandet och skicka tillbaka ärendet till tjänstemännen med personliga synpunkter om färg. Gabor Sebastiani (C), ledamot i nämnden, är glad över att Lidingöpartiet höll sitt löfte så att bygglovet trots allt kunde gå igenom:

”När vi hörde Moderaterna i valrörelsen lova bygglovsbefriande av solceller så trodde vi att det var för bra för att vara sant, och tyvärr verkar det vara så. Man säger en sak innan valet, sedan genomförs valet, och så säger man en annan sak efter valet. Jag är dock glad över att alla andra partier höll sitt löfte, så att vi kan få mer solenergi på ön. Något som är extra viktigt i dessa tider.”

Gabor Sebastiani (C), talesperson stadsbyggnadsfrågor, 073-370 34 00