C: Ta bord trängselskatten vid Ropsten

Centerpartiets tre riksdagsledamöter från Stockholms län lägger en motion i riksdagen om att ta bort trängselskatt i Ropsten för hämtning och lämning. Nu är det dags för Moderaterna att leva upp till sitt vallöfte att ta bort trängselskatten.

Centerpartiet tycker det är orimligt att boende på Lidingö som åker till Ropsten med bil för att hämta eller lämna en passagerare – exempelvis en familjemedlem eller besökare – måste betala dubbel trängselskatt för detta. Lidingöbor som vill utnyttja kollektivtrafiken ska inte straffas för detta. Patrik Buddgård (C), gruppledare på ön säger:

”Trängselskatten infördes för att minska trafiken i innerstan, men att det nu kostar mer att byta till kollektivtrafiken i Ropsten än att ta bilen hela vägen in i Stockholm undergräver hela dess syfte. Detta måste ändras. Moderaterna lovade att ändra detta om det blev regeringsskifte, nu är det dags att leverera på löftet.”

Riksdagsledamöterna Kerstin Lundgren (C), Alireza Akhondi (C) och Anna Lasses (C) säger:

”Vi uppmanar den nya regeringen att hörsamma Lidingöborna och ändra trängselavgiften vid Ropsten. Vi kan inte ha ett kontraproduktivt trängselskattesystem som gör det mer lönsamt att åka bil hela vägen till stan än att byta till tunnelbanan i Ropsten.”

Mer information:
Patrik Buddgård, gruppledare 070-257 60 36