Nya aktörer i Nackas bibliotek!

Nacka kulturnämnd har igår kväll (20/6) beslutat vilka som ska få driva Nackas sex bibliotek från den 1 januari 2019. Biblioteken i Dieselverkstaden, Saltsjöbaden och Älta kommer även i fortsättningen av drivas av Dieselverkstaden AB. Biblioteken i Orminge, Nacka Forum och Fisksätra kommer att drivas av Axiell AB.

-Som enda kommun i landet har Nacka nu gjort ännu en upphandling av bibliotekstjänster till medborgarna. Dieselverkstaden AB har framgångsrikt drivit tre bibliotek i Nacka sedan 2013. Axiell AB är en ny aktör vad gäller att driva bibliotek men företaget har sedan 1980-talet levererat olika tjänster och system till bibliotek i Sverige och utomlands. Det ska bli spännande att se hur Axiell kommer att uppfylla kommunens biblioteksstrategi, säger Hans Peters (C), ordförande i kulturnämnden.

-Nacka fortsätter gå i valfriheten och mångfaldens spår efter upphandlingen av driften av biblioteken. Det personalägda bolaget Dieselverkstaden AB har visat att man inte behöver vara anställd av kommunen för att bedriva en god biblioteksverksamhet. Det får de fortsätta med. Den nya aktören Axiell AB har en bra och gedigen bakgrund av liknande verksamheter som bibliotek vilket kommer att vara avgörande för att bedriva en bra verksamhet, säger Oliver Rykatkin(M), 1:e vice ordförande i kulturnämnden.

För ytterligare information:

Hans Peters (C), 070-431 83 47