VIKTOR RYDBERG TAR öVER FISKSäTRA SKOLA!

Idag presenterades att Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor tar över Fisksätra skola. Vi i Centerpartiet Nacka ser positivt på detta då Fisksätra skola idag är i behov av förnyelse.

-Vi välkomnar en av Sveriges bästa utbildningsanordnare till Nacka och glädjas över att Fisksätra får högstadium igen, säger Linnea Strömberg (C) ledamot i Utbildningsnämnden och ersättare i kommunstyrelsen.

Idag går 92 elever på Fisksätra skola som erbjuder undervisning för låg- och mellanstadiet. Prognosen förutspår att antalet elever kommer att minska de kommande åren. Den nya skolan kommer att sträcka sig från år ett till år nio.

Nacka kommun äger idag byggnaden där Fisksätra skola håller hus. Byggnaden kommer att säljas till Stena Fastigheter som kommer att hyra ut den till Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor. Skolan kommer att vara stängd för ombyggnation och öppnar igen till höstterminen 2021. Alla befintliga elever i Fisksätra skola kommer att erbjudas plats på Igelboda skola.

-Detta blir ett lyft för Fisksätra och tillsammans med nya bostäder och ny idrottshall i området ökar attraktiviteten, avslutar Hans Peters (C) kommunalråd och 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Läs Nacka kommuns pressmeddelande här: https://news.cision.com/…/fisksatraskolan-ersatts-av-viktor…