NACKA PÅ FJÄRDE PLATS I FOKUS GRANSKNING AV BÄSTA KOMMUN ATT LEVA I!

För 15:e året i rad listar Fokus landets alla kommuner utifrån 10 kategorier för att ta reda på vilken kommun det är bäst att leva i.
Nacka landar på fjärde plats i den totala rankningen och på andra plats i kategorin ”demokrati och jämställdhet”.

Kategorin ”demokrati och jämställdhet” baseras på det totala valdeltagandet, valdeltagandet bland förstagångsväljare och utrikesfödda, andel kvinnor i fullmäktige och på ordförandeposter, antalet som jobbar deltid, löneskillnaden mellan män och kvinnor samt mäns uttag av föräldrapenning och vab-dagar med mera.

Vi i Centerpartiet ser positivt på att kommunen rankas så högt utifrån olika demokratiska värden. Transparens, tillgänglighet och jämställdhet är avgörande för demokratins fortsatta utveckling i Nacka. Det är även glädjande att se att vi hamnar på plats 7 i kategorin utbildning och plats 8 i kategorin arbetsmarknad. Totalt rankades 290 kommuner i undersökningen.

Ni kan läsa mer om Fokus undersökning på följande länk: https://www.fokus.se/wp-content/uploads/2020/…/nyversion.pdf

Läs mer om Centerpartiets politik i Nacka: www.centerpartiet.se/nacka