118 nya miljoner till Nacka nästa år!

Coronakrisen har inneburit en rejäl ökad belastning på kommunerna runt om i landet. Igår meddelade Centerpartiet, tillsammans med regeringen och Liberalerna, att de generella stadsbidragen ska öka till kommunerna nästa år vilket innebär att Nacka kommun får ett tillskott på närmare 118 miljoner år 2021.

Tillskottet är välkommet då vi i kommunen måste säkra samhällsviktiga funktioner så som skola och omsorg och möta våra medborgares behov under pandemin, säger Hans Peters (C) kommunalråd i Nacka.

På nationell nivå handlar satsningarna om ca 10 nya miljarder för 2021. Förutom de generella bidragen görs också en historiskt stor satsning för att stärka äldreomsorgen i Sverige, där kommunerna sammantaget får ett permanent tillskott på 4 miljarder om året.

Läs mer om satsningen här: https://www.centerpartiet.se/press/pressmeddelande/nyhetsarkiv-2020/2020-09-07-20-nya-miljarder-till-kommuner-och-regioner-2021?fbclid=IwAR1JTOffXC2D4U5b3-CUdKODFLzWVKuKu-5Lfd-YY_qAyP6-nVo9BnFjyfU