Ska skolskjutsar vara ångestladdat för föräldrar och elever?

Skolskjutsar är alldeles för viktiga för att utan kontroll på entreprenören byta utförare. Föräldrar ska inte behöva få ångest, barn ska inte behöva gå onödigt långa sträckor i mörker, stå vid busshållplatser utan väderskydd och inte heller behöva byta uppsamlingsplats om det inte gynnar dem. Föräldrar ska inte behöva bli arga, skapa opinionsgrupper för att något så självklart som skolskjutsar ska fungera.

Nu har det hänt igen, det som inte får hända, kommunen byter leverantör av skolskjutsar och ingenting fungerar. Och historien upprepas. Hur kommer det sig att man inte lär av tidigare erfarenheter och inte minst det som blev fel då?

Hur kommer det sig att man inte kan skriva eller följa upp ingångna avtal så att bytet av leverantör går smidigt? Beror det på att det är fler kockar inblandat, i det här fallet utbildningsnämnden och Telge inköp AB?

Man kan i det här läget som oppositionspolitiker bara skaka på huvudet och önska att man hade större inflytande, är det inte dags att låta upphandlingsbesluten tas av dem som har ansvaret i nämnder och styrelse.

Det är dags att kommunens majoritet tar sin uppgift på allvar. Några av oss minns det kaos vi hade i snöröjningen för några vintrar sedan efter en upphandling av nya entreprenörer, där huvudentreprenören inte klarade uppgiften att röja kommunens gator.

Allianspartierna får mycket kritik för att vi tycker valfrihet är viktigt därför att dåliga avtal och uppföljning gav utrymme för kriminella att ge sig in i hemtjänsten. Nu senast är Fornbackens upprustning ett allvarligt exempel på vad dålig upphandling och uppföljning kan innebära och nu detta med skolskjutsar.

Dags att se över och säkerställa att oavsett vad det gäller måste ansvarsfrågan bli tydlig så att rätt saker görs för att sådant inte ska uppstå. Jag hoppas att Telge inköp AB/utbildningsnämnden i avtalet med Samtrans skrivit in att de nu kan bötfällas för det mycket dåligt genomförda övertagandet av skolskjutsar.

Tage Gripenstam
Hölö-Mörköbo, Centerpartiets gruppledare