Därför är gårdsförsäljning bra för Sverige

Det är hög tid att vi gör som våra grannar i Finland och Norge, öppnar upp för gårdsförsäljning av alkohol. Sverige har sedan EU-inträdet haft undantag för Systembolagets monopol. Det finns de som hävdar att vi förlorar undantaget om vi öppnar upp för gårdsförsäljning. Men, såväl Finland som Norge har detaljhandelsmonopol på alkohol – och tillåter gårdsförsäljning. Trots att båda ingår i EU:s inre marknad.

Visst ska vi värna folkhälsan men vi ska göra det med en klok politik som gör att regelverken gynnar kreativt företagande, upplevelseturism och hela landet. Det är därför Sverige måste öppna upp för gårdsförsäljning.

Vi har en uråldrig tradition av lokala bryggerier som nu pånyttfötts. Där vi i början av 90-talet hade runt 20 småbryggerier i landet är vi nu uppe i runt 400 mikrobryggerier – varav Költur i Hölö och 137:ans Telge brygghus i Södertälje är två. En del av dem kan i dag sälja via Systembolaget, till restauranger och en del kommer upp i volymer så de kan sälja via gränshandeln i exempelvis Tyskland.

Men för många mindre företagare är fokus på att utveckla och utmana smakerbjudandet. Att fånga upp och identifiera den närodlade smakupplevelsen och den unika produkten är för många drivkraften.

Sverige kommer att växa som turistland. Allt fler kommer, säkert också i klimatförändringens spår, att söka sig till Norden och Sverige. De kommer för att uppleva och smaka på vad vi som land kan bjuda. Precis som många av oss turistat i andra länder och smakat på utbud av både mat och dryck. Här finns stora möjligheter, inte minst för landsbygdsföretagare att utveckla och förädla sina lokala smaker.

Efter utflyktsvägen läser du inte bara om gårdsbutik utan också om gårdsbryggeri. Kanske passar det att stanna, provsmaka och då bör du även kunna få köpa med dig öl, cider eller vin. Självklart handlar det om tillståndsplikt för att få sälja.

I maj i år beslutade riksdagen att kräva att regeringen tillsätter en ny utredning för att möjliggöra gårdsförsäljning. Jag hoppas att den kan bli verklighet i höst. Jag är glad att detta nu är en del av Centerpartiets valmanifest. Jag skulle vilja se resultat under kommande mandatperiod. Det borde inte behöva ta så lång tid.

Men det låter som om nuvarande regering är ointresserad av detta. De satsar nu på att ge Systembolaget uppdrag att införa hemleverans av alla sina produkter, över hela landet. Med motivet att det i dag är vanligare att beställa även alkohol direkt via nätet. Så det alkoholpolitiska skälet att inte öka tillgängligheten som varit motiv för att avvisa gårdsförsäljning kan avskrivas.

Verkligheten har förändrats, i dag måste det också vara möjligt för gårdsförsäljning, inte bara via nätet. De små tillverkarna är inte de som kommer att öka alkoholförbrukningen i Sverige. Det är inga billiga produkter de säljer, det är hantverk och det kostar men smakar unikt. Låt oss utveckla möjligheterna för företagande, för kreativitet och för att få smaka på mångfalden i Sverige som turistland. En möjlighet för Södertälje, en möjlighet för vår skärgård.

Kerstin Lundgren (C)
riksdagsledamot