Rissne gård — med smak av historien

När andra slogs ner av pandemin snickrade Peter Kangärde och Marianne Rydell på sin dröm – trädgårdskaféet vid Rissne gård. Nu står det klart för gäster från när och fjärran.

Köksmästaren Peter Kangärde var bara 14 år när han vid sidan av gymnasiestudierna började sin tuffa, men framgångsrika, yrkeskarriär via anrika Stockholmsrestauranger som Bäckahästen och Brända tomten. I en skidbacke i fjällen träffade Peter i mogen ålder sin kärlek och nuvarande sparringpartner Marianne Rydell, legitimerad kiropraktiker till yrket.

2015 snubblade Marianne över en spännande annons då restaurangverksamheten på Rissne gård i Sundbyberg bjöds ut till försäljning. Strax därpå slog Peter och Marianne till och är nu sedan sex år ett framgångsrikt och uppskattat krögarpar. Gästerna upptäckte snabbt platsen där man kan äta och dricka gott, hålla konferens och göra affärer i avspänd atmosfär.

”Alla dagar i veckan skulle jag välja att samarbeta med Marianne som är en inkännande människokännare och som inte har några förutfattade meningar om hur en hovmästare ska vara. Vi har en bra synergi i vårt arbete”, säger Peter.

Det råder inga tvivel om att Peter och Marianne fungerar bra ihop. Hon som leder matsalsarbetet och han som basar i köket.

Rissne gård uppfördes 1648 och var då med sina fyra våningar den högsta byggnaden i grannskapet. Den pampiga herrgårdsbyggnaden har dock bytt skepnad under tidens gång och togs 1975 över av Sundbybergs kommun. Huvudbyggnaden och de två parstugorna från 1700-talet har nyligen renoverats av Förvaltaren.

”Vi vill inte vara ett vanligt lunchställe utan erbjuder våra gäster en miljö där de kan mötas över en riktigt bra lunch, sitta kvar i lugn och ro och avsluta sina affärer utan att någon knackar dem på ryggen”, berättar Peter.

Mattänket är europeiskt och kan vara allt från skandinaviskt och tyskt till italienskt och spanskt. Filosofin är att göra det som är bäst för dagen.

”Vi tar vara på årstidens grönsaker och passar på att laga skrei när det skreisäsong i Norge och lamm när det är lamning på Gotland. Det enda traditionella är vårt julbord som är sig likt från år till år, precis som gästerna förväntar sig.”

Hållbarhetsfrågorna är viktiga för Peter och Marianne. De anpassar sig till utbudet på de lokala marknaderna, köper närproducerade råvaror där det är möjligt och anlitar leverantörer i närheten. De odlar frukt och bär på gården och kokar sylt och äppelmos som används i matlagningen. På hösten plockar de svamp och bär till gårdsköket.

Pandemin har varit kostsam för verksamheten, men Peter och Marianne har inte låtit sig slås ner mentalt. I stället har de använt sin entreprenörsanda till att vidareutveckla verksamheten, att hitta nya vägar och att förverkliga drömmen de haft sedan de kom till gården. Resultatet står nu klart och i slutet av maj invigdes en intressant kombination av skänkstuga och trädgårdscafé. I ett av de nyrenoverade och kärleksfullt inredda parhusen kan gästerna avnjuta enklare lunchrätter bland blommiga tapeter, brokiga möbler och fönster med spetsgardiner och pelargoner. Är vädret fint lockar en grönskande trädgård där man också kan kalasa på gårdens glass.

”Alla är välkomna till stugan. Vi öppnar grinden mot idrottsplatsen och när kommunens nya aktivitetsstråk är klart blir det tryggare att gå hit för alla som bor här runt omkring”, avslutar Marianne.

För Centerpartiet är det viktigt att stadens historiska byggnader är tillgängliga för sundbybergarna. Snart 400-åriga Rissne gård är verkligen ett bra exempel på detta. Vi arbetar också för att Ahlby säteri i Lilla Alby och Ursviks gård i Stora Ursvik ska kunna tillgängliggöras.

Fakta om Rissne gård

• Byggt: 1648 av Reinhold Goevert Leuhusen