Med sikte på valdagen

Valåret 2022 är äntligen här. Det är mindre än åtta månader kvar till valdagen i september.

Förberedelserna är i full gång. Listorna till riksdags- och regionval är fastställda. Valsedlarna till kommunvalet finns redan eller kommer att fastställas inom kort.

Centerpartiet är en liberal, självständig mittenkraft som förstår hur friheten och tryggheten måste gå hand i hand om vi ska komma framåt. Vi ryggar aldrig från problem och utmaningar utan lägger kraft på att hitta lösningar på dem.

Vi gör det som krävs för att bygga ett friare, tryggare och grönare Sverige.

Inte för att det alltid är lätt, men för att det alltid är rätt.

Det är nu din krets behöver dej. Det är först när vi tillsammans hjälps åt som vi kan nå framgång. Det gäller inom idrotten, näringsliv, politiken eller i vardagliga livet. Det är när alla underkastar sig själva och arbetar för laget före jaget, som vi kan nå framgång.

Det finns områden vi måste bli bättre på – vården för både unga och gamla – psykiska ohälsan bland barn och unga måste prioriteras och vi måste få till en förändring.

Centerpartiet har länge lyft behovet av att öka kunskapen kring psykisk ohälsa. Förbättra tillgängligheten i vården. Korta köer till BUP. Ge vården, skolan och civilsamhället fler verktyg för att våga fråga och få fler att våga prata om hur man mår och känner. Men vi måste fortsätta framåt.

Stärkt ägande- och brukanderätt - lokala regler för strandskydd – enklare regler för Sveriges företagare?

Vad brinner du för? Vilka frågor är viktigast för dej? Vi kommer att fråga så många som möjligt och jag hoppas att du vill prata med oss när vi dyker upp utanför din dörr eller finns i en pop-up i din kommun.

Innan vi kan ses ute eller i valstugan måste smittspridningen minska. Vi får fortsätta att utveckla våra digitala kunskaper. Det är fantastiska verktyg som minskat avståndet mellan människor. Det är lätt att delta, för såväl Säfflebon som för Ransbybon, på kvällsmöte eller ett kort lunchmöte. Ittna ont än dä har nö gött mä sej – ett användbart talesätt i detta fall.

Jag är sedan barnsben väldigt spruträdd. Har jag då tvekat på att vaccinera mig? Nej, inte för en sekund! Jag litar tveklöst på världens främsta forskare och professorer.

Jag vaccinerade mig inte så mycket för mig själv som för min familj och kollegor, så när möjligheten kom om en tredje dos var jag den första att ställa mig i kön. Det kommer jag vara om det blir en fjärde dos eller en dos varje år också.

Jag önskar dej en fin vår och hoppas vi ses. Jag är alltid redo för ett digitalt kafferep om du vill ta en kopp kaffe och pratat lite politik!

Anna-Lena Carlsson
Distriktsordförande