Inför valdagen 2022

Att få rösta för första gången är stort och viktigt och många unga använder sin rättighet att rösta. I Sverige infördes allmän rösträtt för kvinnor och män i riksdagen 1919 och för kommunvalet år 1918. I stora delar av världen så kan man inte rösta och makten går i arv eller så är det militären som tagit över makten, t.ex. genom statskupp. Demokratin är skör och den är inte självklar.

Demokrati är det bästa sättet vi känner till för att styra ett land. När alla medborgare får vara med och bestämma blir besluten bättre.

Just nu ser ändå många fram emot att gå till vallokalen och lägga sin röst på den politik man vill ha i sin kommun, Värmland och Sverige. Om du har ett engagemang för en viss fråga är valet ett toppentillfälle att ge uttryck för det engagemanget och bidra till att frågan lyfts ännu mer i politiken.

I Centerpartiet har vi en stor bredd bland våra kandidater. – här finns läraren, bonden, juristen, kulturvetaren, studenten och många många fler. Alla kan inte allt men tillsammans bildar vi ett gäng människor som är bra på olika saker och har olika erfarenheter. Med samarbete och driv kommer vi att göra allt vi kan, inom respektive ansvarsområden, för att fatta bra beslut för Värmland.

Centerpartiet arbetar för att bevara och stärka demokratin, i Sverige och i världen. Vi vill att du ska få bestämma mer över din vardag – var du än bor.

Jag hoppas att du vill ta var på din rättighet och gå och rösta. Kanske har du likt många andra redan förtidsröstat? Då har du ett annat viktigt uppdrag och det är att påminna nära och kära runt kring dej att mandatperiodens viktigaste dag står för dörren och alla med röstkort får vara med!

I helgen kommer du att hitta flera av våra kandidater på Torsbymarten, har du vägarna förbi kom gärna och ta en kaffe med oss och passa på att ställa en fråga eller skicka med oss något viktigt. Med samtal och möten utvecklas politiken och samhället framåt.

Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till kandidater, personal, sympatisörer ja alla som med sån entusiasm och glädje gjort denna valrörelse till en anständig och glädjefull kampanj för alla människors frihet och lika värde. Det är så vi tillsammans kommer framåt. Tack!

Nu är det bara timmar kvar för att säkra upp att Värmland de kommande fyra åren ska präglas av centerpolitik.

Nu kör vi!

Anna-Lena Carlsson, distriktsordförande Centerpartiet i Värmland