Hans Vestholm - minnesord

Hans Vestholm länge aktiv i Centerpartiet i Kungsör finns inte kvar hos oss längre. Hans gick oväntat bort den 13 juni i år.

Hans Vestholm 1950 - 2019

Ibland vet man inte, eller tänker inte på det men när livet hastigt förändras och till och med tar slut för någon i din närhet då påminns man. Man tänker efter. Minns. Skrattar. Fäller tårar.

Så har tankarna varit sedan beskedet att Hans Vestholm hastigt och oväntat lämnat oss med stor saknad hos framförallt familj och nära vänner. Men även inom Centerpartiet.

Hans har haft många uppdrag, interna som kommunala, för Centerpartiet under många år. Han har även varit med i kommunrevisionen. De senaste kommunala uppdragen Hans hade var som ordförande för KFAB och Kungsörs grus. Fram till hans hastiga bortgång var Hans ordförande i kyrkans begravningsbyrå.

Hans var alltid uppskattad i de åtaganden han tog sig för. Alltid saklig, kunnig och tydlig i sin gärning att saker och ting blev rätt och riktiga. Allvar men alltid nära till leenden och reflektioner.

Hans var också en engagerad föreningsmänniska. Inte minst i Kungsörs jaktklubb där han agerat som ordförande under lång tid. Hans var av den personligheten att ska något göras så får man ta tag i saker, inte vänta på andra. Handlingskraftig är väl det man också behöver vara för att klara av det lantbruk som drivits på gården i Malmberga. Där mjölkkor länge huserade, men som sedan trappats ned med tiden.

Hans var via sina engagemang och yrke mycket för många. En jaktkompis, lantbrukarkollega, partivän och inte minst farfar, pappa och framförallt make.

Personligen har jag känt Hans i hela mitt liv. Som pappa till min bästa lekkompis, som bonden ute på åkern, som familjevän, som partikamrat.

Allt detta är de delar skapar den helhet som visar vem Hans var och för hur många han betydde något för. Många är vi som med enskilda och gemensamma minnen kommer sakna den Hans vi lärt känna. Men lyckan finns även då vi är många som kan bära med vad Hans har lärt, betytt och gjort för oss.

Tack Hans för det du gett mig, Centerpartiet och dina närmaste.

Petter Westlund
Ordförande Centerpartiet Kungsör