Grattis Ylva!

Bild på hästtäcket och vinnarens svar.

Vi gratulerar Ylva Karlsson i Fellingsbro som blev vinnaren i vår tävling under Nationaldagstävlingarna. Ylva blir därmed den lyckliga vinnaren av hästtäcket! Stort grattis!

De rätta svaren i tvälingen var:

FN är organisationen bakom världsmiljödagen, som firas den 5 juni varje år. Världsmiljödagen instiftades 1972 på en miljövårdskonferens i Stockholm.
Kristina Yngwe om världsmiljödagen.

Det mest klimatsmarta fodret av alternativen kraftfoder, vallfoder och sojaprotein är vallfodret. Både kraftfoder kräver långt mer energi vid odling och framställning, sojaodlingar bereds dessutom många gånger på regnskogens bekostnad med stora skövlingar som resultat. Medan vallfoder ofta finns närproducerat.

725 gram havre

Den stora frågan var ju självklart - vad vägde havrepåsen? Jo, 725 gram var det korrekta svaret och även här lyckades Ylva pricka rätt - precis på grammet faktiskt. Det föll sig så att även Erika Tovgård kunde det här med vikt och gissade rätt på både gram och frågor. Tröstpris i form av ett sadelskydd för regniga dagar vid stallet och en badboll för soliga dagar på stranden kommer på posten.

Tack till alla 623 som tävlade!

Källor:
Världsmiljödagen - Wikipedia
Lägre kostnader med klimatsmart hästfoder
Det smarta hästfodret