Bäst på 27 år i SCB:s partisympatimätning

Idag presenterade SCB sin stora partisympatiundersökning och den visar att Centerpartiets goda opinionsläge håller i sig. Med 11,3 % som säger att de skulle rösta på Centerpartiet idag, är det den högsta på 27 år.

- Jag tycker det är otroligt glädjande med fina siffror och vårt starka stöd i hela landet, det känns att vi har medvind. Men det är också ett resultat av ett hårt och slitsamt arbete. Vi har jobbat otroligt mycket med att få ut vår politik, och nu kanske flera har förstått att Centerpartiet är ett rakryggat, ansvarsfullt parti och med en ekonomi- och finanspolitik som är hållbar över tid, kommenterar Anna Gunstad Bäckman, distriktsordförande för Centerpartiet i Västmanland, men konstaterar samtidigt.

- Den stora utmaningen nu är att inte stanna av, utan hålla ångan uppe ända fram och förbi valdagen. För detta betyder ingenting om vi inte samtidigt levererar på på valdagen och det ska jag göra allt för att vi ska klara av och med resultatet att återta vårt västmanländska riksdagsmandat.

Noterbart i undersökningen är även att Centerpartiet är enda parti som plockar väljare från Sverigedomkraterna. Det visar att med en ansvarsfull politik går det att visa att fler exempel finns än enbart att närma sig SD politiskt.

- Nästa vecka kommer även regionala siffror att presenteras, det ska bli intressant att se om vi har samma trend regionalt som nationellt, avslutar Anna Gunstad Bäckman.