Engagerat på Centerkvinnornas vårkonferens

Skolkurator Issis Melin från Västerås stad tillsammans med två skolungdomar.

Centerkvinnornas vårkonferens bjöd på ett spännande, innehållsrikt och engagerat innehåll om hedersförtryck och uppmärksammande av ägaren till Elsa Andersons kondis på internationella kvinnodagen.

Kvällen var en trestegsraket med föredrag om hedersvåld, information om Centerkvinnornas arbete och utdelande av utmärkelse till en företagssam kvinna. Issis Melin, skolkurator i Västerås stad, berättade om sitt arbete med hedersrelaterat våld och förtryck. Hon hade även med sig två skolungdomar som vittnade om egenupplevda händelser och som startat en skolgrupp "Enade mot våld". Christina Bröms från Centerkvinnornas förbundsstyrelse gav oss lite kort historik och vad CK uppnått. Diplom, blommor och gåva utdelades till en företagssam kvinna i länet, Kristina Leijonhufvud, Elsa Andersons Konditori i Norberg, som byggde upp det välkända konditoriet efter branden och som dessutom engagerar sig för nyanlända eritreanska kvinnor genom att erbjuda dem arbete.

Anna Gunstad Bäckman och Christina Bröms

Distriktets ordförande Anna Gunstad Bäckman och Christina Bröms från Centerkvinnornas förbundsstyrelse

CKs utmärkelse till företagssam kvinna Kristina Leijonhufvud Elsa Andersons Konditori Norberg

Anna Gunstad Bäckman, Lina Johansson och Barbro Larsson från distriktsstyrelsen delar ut CKs utmärkelse till Kristina Leijonhufvud, Elsa Andersons Konditori, Norberg.