Debatt: Kvinnan är ingen handelsvara

Trots att Sverige sedan 20 år tillbaka har en sexköplagstiftning att vara stolt över, tar sexhandeln sig ständigt nya uttryck. Kvinnor är inga handelsvaror det skriver Anna Gunstad Bäckman tillsammans med Centerkvinnornas förbundsordförande Sofia Jarl.

Sverige har under lång tid bekämpat sexhandeln, en verksamhet som ständigt visar sig i nya uttryck. Men med den ofta återkommande igenkänningsfaktorn - att kvinnor framställs och behandlas som handelsvaror.

Bland de senaste avslöjanden är hur datingappar som Tinder används som arena för att erbjuda sexköp. Mer behöver göras för att stoppa en normaliserande trend. Anna Gunstad Bäckman, distriktsordförande för Centerkvinnorna i Västmanland och Sofia Jarl, Centerkvinnornas förbundsordförande skriver bland annat såhär i sin artikel:

"Vi har alla ett gemensamt ansvar att göra vårt bästa för att vända trenden. Polisen gör ett fantastiskt jobb för att försöka stoppa prostitutionen, men det saknas tillräckliga resurser. Centerkvinnorna anser att det är hög tid att lyfta frågan om straffskärpning för sexköp samt att ge ökade resurser till polisens prostitutionsenheter som verkar i hela landet."

Läs hela artikeln på vlt.se - och ta ställning genom att dela inlägget vidare!