21 motioner från Västmanland till partistämman

I höst hålls Centerpartiets partistämma i Karlstad. På stämman kommer 21 motioner inlämnade från centerpartister i Västmanland att behandlas och beslutas om.

- Det är roligt att ha så många engagerade medlemmar i länet som vill och tar möjligheten att påverka Centerpartiets politik genom att lämna in motioner, säger Anna Gunstad Bäckman, distriktsordförande för Centerpartiet i Västmanland.

Motionerna från Västmanland handlar om många typiska centerämnen som decentralisering av beslut, viltförvaltning, skog, miljö och ökade möjligheter att själv få välja och bestämma över sitt eget liv.

- Alla medlemmar har motionsrätt till partistämman och kan skriva förslag inom valfritt område, det är en öppenhet som Centerpartiet är ganska ensamma om och som verkligen visar sig i de motioner som våra medlemmar här i länet skrivit, säger Anna Gunstad Bäckman, distriktsordförande och en av de som lämnat in en motion till partistämman.

21 motioner, 11 motionärer från fyra kommuner

I listan listas de 21 motionerna med ämne och vem/vilka som undertecknat dem.

• Arbeta för en modern läkemedelsförskrivning. Motionär: Barbro Larsson, Sala.
  • ROT-avdrag för anslutningsavgift för kommunalt VA. Motionärer: Tarja Mikkilä Pettersson, Jenny Adolphson, Köping.
  • Rätten till en värdig död - tillåt aktiv dödshjälp. Motionär: Marie Westling, Säby Centerkvinnoavdelning, Hallstahammar.
  • Sänkta trösklar till företagande - inför FE-avdrag. Motionär: Anna Gunstad Bäckman, Hallstahammar.
  • Sätt gräns på tiden för utredning av sjukersättning. Motionär: Jenny Adolphson, Köping.
  • Hjälp att bearbeta krisen - nationell samordning av psykologhjälp för brottsoffer. Motionär Jenny Adolphson, Köping.
  • Spara energi och naturresurser - skärpt avfalsslagstiftning. Motionär: Jenny Adolphson, Köping.
  • Inför förskoleklass i särskolan. Motionär: Vicki Skure Eriksson, Västerås.
  • Underlätta för behörighet till högskolan. Motionär: Anton Sandell, Västerås.
  • Sekretess för vittnen. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Gängkriminalitet - sätt fokus på åtgärder kring gängledarens status. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Mer marknadsanpassad bostadspolitik. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Avsättning till naturreservat. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Höghastighetståg eller flyg. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Biologisk mångfald och rovdjurspolitik. Motionär: Christer Gustafsson, Sala.
  • Utvidga det regionala utvecklingsansvaret för landets regioner. Motionär: Magnus Ekblad, Västerås.
  • Avlösningshem enligt finsk modell - för anhörigvård. Motionär: Taina Malmgren, Köping.
  • Höj panten på glas- och pet-flaskor. Motionär: Charlotte Unander-Scharin, Skultuna centerkvinnoavdelning, Västerås.
  • Minska den psykiska ohälsan med tidig kartläggning och rätt stöd. Motionärer: Vicki Skure Eriksson, Västerås, Pia Berglund, Norrköping.
  • Inför vårdval habilitering och fritt val av hjälpmedel i hela landet. Motionär: Vicki Skure Eriksson, Västerås.
  • Visionen om idrott hela livet kräver höjda anslag till idrotten. Motionär: Vicki Skure Eriksson, Västerås.

Centerpartiets partistämma är partiets högst beslutande organ och till den kan alla medlemmar i centerörelsen skriva förslag i form av motioner. Motionerna behandlas och debbateras sedan och blir sedan del av partiets nationella politik eller så avslås de.