Replik: M förvillar och förenklar hur politik fungerar

Debattreplik från Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet om hur en parlamentarisk grupp fungerar i verkligheten.

Bild på Barbro Larsson (C). Foto: Jan Storm.

Barbro Larsson (C).

S, L, C styr regionen gemensamt

Moderaterna i Västmanland skriver en debattartikel om den parlamentariska grupp som ska arbeta med och ha insyn i processen där Region Västmanland ska hitta kostnadsreduceringar på 400 miljoner kronor. I moderaternas värld innebär det att mittenstyret nu samarbetar med Sverigedemokraterna. Helt fel förstås.

Det är ingen nyhet att moderater har svårt med gränsdragningar gentemot höger och att förstå vad samarbete är eller inte är, det ser vi såväl på nationell som lokal nivå. Men vi hade ändå hoppats att M förstår skillnaden mellan deltagande i parlamentariska grupper och att aktivt stödja sig på partier i avgörande frågor.

Att arbeta med parlamentariska grupper är ett av de vanligaste sätten att få fram långsiktiga och hållbara lösningar i en särskild fråga med målet att få en bred politisk insyn och acceptans. Det vet såklart moderaterna Högström, Andersson-Elfgren och Landernäs, men tyvärr så väljer de ändå att försöka få frågan handla om vilka partier som samarbetar med vilka, och drar hårresande felaktiga slutsatser kring detta.

Regionstyrelsen har beslutat att tillsätta en parlamentarisk grupp i det långsiktiga arbetet med att hitta och genomföra kostnadsreduceringar i Region Västmanlands samtliga verksamheter. Det är ett gemensamt initiativ av de tre styrande partierna Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet.

Den parlamentariska gruppen ska hantera den frågan och det uppdraget endast.

I all övrig styrning, ledning och prioritering är det vi tre samarbetande partier (S, L och C) som tar fram och genomför förslag i den riktning som vi vill föra regionen.

Det är en tämligen stor skillnad på att inrätta en parlamentarisk grupp för en enskild fråga än att styra och leda hela regionens verksamhet i samarbete mellan partier.

Denise Norström (S)
Helena Hagberg (L)
Barbro Larsson (C)

Repliken publicerad i Magazin24, VLT.