Regionpolitikern Hamse Omar utsatt för attack

Hamse Omar

Under onsdagseftermiddagen den 23 september konfronterades och attckerades Centerpartiets regionpolitiker Hamse Omar i Fagersta.

Uppdaterad 200925, 13:04:

Hamse Omar utsattes för ett övergrepp och skadades i Fagersta. Händelsen är polisanmäld och utreds av Polis. Utredningen kommer visa på motivet till attacken och om det ligger ett politiskt motiv till händelsen.

Hamse Omar stannades i sin bil på eftermiddagen på väg hem från idrottsområdet Fagerliden. När Hamse bad personen flytta på sig gick vederbörande till attack, först verbalt men slog sedan slag mot Hamse och i situationen rispades Hamse med ett vasst föremål.

Polis kallades till platsen som även kunde gripa gärningspersonen. Hamse fick skjuts av en bekant akuten där han plåstrades om och fick sy flera stygn.

- Jag blev väldigt rädd och chockad i samband med attacken men är glad att jag lyckades larma Polis så de snabbt kom och kunde gripa förövaren. Jag har fortfarande en oro i kroppen men är glad att kunna vara hemma med min familj, säger Hamse Omar efter händelsen.

Hamse har inte blivit utsatt för något liknande tidigare. Men han har tidigare fått höra oönskade kommentarer om hans politiska engagemang. Detta och att Hamse är förtroendevald för Centerpartiet gör att Centerparttiet ser mycket allvarligt på händelsen.

- Detta är en indirekt attack mot demokratin även om motivet ännu inte är klarlagt. Som fritidspolitiker är man förtroendevald i alla sammanhang och vi ger Hamse allt stöd han behöver kopplat till attacken. Ingen ska känna sig otrygg, varken politiker eller andra och vi har ett särskilt ansvar som organisation för de som engagerar sig inom Centerpartiet, säger Elisabet Sannesjö, distriktsordförande för Centerpartiet Västmanland.

Hamse Omar är medlem i Centerpartiet i Fagersta och ledamot för partiet i regionfullmäktige samt ersättare i kultur- och folkbildningsnämnden i Region Västmanland. Tidigare har han även varit ledamot av kommunfullmäktige i Fagersta.

Första nyheten, publicerad 200924, 22:25:

Hamse mår bra men är skärrad efter händelsen. Polisanmälan är upprättad och en gärningsperson är gripen.

Det finns omständigheter som gör att händelsen kan vara kopplad till Hamse Omars politiska engagemang, men det är inte fullt klarlagt.

För närvarande gör vi inga kommentare utöver att Centerpartiet Västmanland fördömer händelsen.