Internationella kvinnodagen - uppmärksamma en företagarkvinna

På internationella kvinnodagen uppmärksammar Centerkvinnorna och Centerpartiet i Västmanland en företagarkvinna i länet. I år uppmärksammar vi entreprenören, äppelodlaren och dryckestillverkaren Lena Ryberg Ericsson från Köping.

En viktig faktor för jämställdhet, ekonomisk utveckling och individens frihet är kvinnors företagande. Idag beräknas dock bara 27 procent av de svenska företagen drivas av en kvinna. Sverige ligger därmed i bottenskiktet av EU-ligan. Statistik från Tillväxtverket visar dessutom att utvecklingen för fler företagarkvinnor går långsamt framåt.

Centerkvinnorna verkar för att främja kvinnors entreprenörskap och för att fler kvinnor ska våga och orka driva företag. Bland annat vill vi att arbetsgivaravgiften för småföretagare ska sänkas, att tillgången till lån och mikrolån ska förbättras och att både nationella och regionala stöd ska fördelas mer jämställt.

Varje år i samband med den internationella kvinnodagen väljer därför Centerkvinnor runt om i landet att uppmärksamma kvinnor som driver lokala företag.

I år har vår uppmärksamhet riktats mot en sann entreprenör och driftig företagare och som trots en del motgångar hittar nya vägar i sitt företagande.

Lena Ryberg Ericsson, grundare och ägare av Köpings musteri.

Vi vill på detta sätt visa vår uppskattning för att du sätter Västmanland på kartan genom ditt musteri och äppelodling som levererar produkter till både restauranger och caféer i stora delar av Mälardalen. Med drivkraft och kunnighet har du visat inte bara att det går att odla äpplen i länet utan även förädla dem till hantverksmässigt till fina must- och ciderprodukter på ett professionellt sätt. Förutom det egna företagande är du även personen bakom ”Smaka på Västmanland” som gediget arbetar för att öka andelen livsmedelsproducenter i länet och hur man kan samlas för att nå ut med sina produkter. Nästa steg hoppas vi såklart blir gårdsförsäljning så att du här på gården kan utveckla dagens koncept till en helhetslösning för dina besökare.

I ditt arbete visar du vägen, inte bara som livsmedels- och landsbygdsföretagare utan även som kvinnlig företagare.